RKC Waalwijk wil met nieuw logo en tenue afrekenen met verleden en ‘draak van een leeuw’
"RKC had als een van de weinige clubs een rond logo. Dat vonden we niet strijdbaar genoeg", legt Mattijs Janssen uit. Zijn bedrijf Janssen.nl ontwierp het nieuwe logo. "Het is nu echt een wapen geworden. En die leeuw in het oude logo vonden we niet strak. Die was niet mooi. Die noemden we op kantoor wel eens gekscherend een draak van een leeuw. Die hebben we ook aangepast."
"Het nieuwe logo straalt strijd en passie uit", vindt directeur Remco Oversier. “Dat zijn kernwoorden voor RKC. En dat willen we komend seizoen ook weer terugzien op het veld."
De Waalwijkse voetbalclub stelde ook de precieze clubkleuren vast en presenteerde vrijdagavond ook het nieuwe tenue.
Verfrissing bij selectieNiet alleen de huisstijl is verfrist, de selectie is ook gerestyled. Steef Nieuwendaal is de belangrijkste nieuwkomer. Hij stapt over van Sparta. "Ze willen dat ik als ervaren rot de jonge spelers ga helpen", legt de 29-jarige middenvelder uit.
Toch is het een flinke stap terug. Sparta is een topclub in de Jupiler League, RKC is nu klein duimpje. "Maar op mijn leeftijd tellen ook andere zaken", legt Nieuwendaal (29) uit. "Mijn vrouw en ik wilden bijvoorbeeld graag terug naar Brabant en ik kan me hier ook ontwikkelen richting een maatschappelijke carrière."
Jonathan Kindermans is de andere opvallende nieuweling in Waalwijk. Hij werd opgeleid bij de Belgische topclub Anderlecht. In Brussel werd hij gezien als een groot talent. "Ik moet nog iets sterker worden en aan mijn snelheid werken", vindt de aanvallende middenvelder. Hij ziet RKC als ideale opstap.
"Ondanks de laatste plaats van vorig jaar heeft RKC nog steeds een grote naam. Een jaar eerder speelden ze nog gewoon Eredivisie. En kijk welke Belgen hier zoal gespeeld hebben: Jan Vertonghen, Thomas Vermaelen, Teddy Chevalier, Benjamin de Ceulaer... Die hebben daarna allemaal een mooie loopbaan gehad. Zij zijn voorbeelden voor mij."