Frits van Eerd trots na Formule 1-race Zandvoort: 'Dit is waanzinnig'

6 september 2021 om 12:03 • Aangepast 7 september 2021 om 09:22
nl
Jumbo-baas Frits van Eerd kijkt dolenthousiast terug op de eerste Nederlandse Formule 1-race in 36 jaar. Hij sponsort Max Verstappen, die de race in Zandvoort overtuigend won, al sinds jonge leeftijd met zijn supermarktketen. "De sfeer die hier hangt, is zo gaaf", zei de trotse Veghelaar na afloop bij Ziggo Sport.
Profielfoto van Corrado Francke
Geschreven door
Corrado Francke

Daarmee doelt hij op de tienduizenden in het oranje geklede fans die hun landgenoot zondagmiddag naar de overwinning en de leiding in het kampioenschap juichten. "Het begon al op vrijdag, je gaat naar een race en die is uitverkocht. Waar maak je dat nog mee?", vraagt hij zich lachend af.

"Zaterdag pakt hij de poleposition en denk je: dit is het maximum. Hij komt langs en iedereen gaat staan alsof het Nederlands elftal een doelpunt scoort. En vandaag weer, al vanaf de start", gaat Van Eerd verder.

Een volle tribune in Zandvoort (foto: Jumbo Supermarkten).
Een volle tribune in Zandvoort (foto: Jumbo Supermarkten).

De 54-jarige ondernemer, zelf ook autocoureur, was in 1985 bij de tot afgelopen weekend laatste Formule 1-race op Zandvoort. Daar werd hij gegrepen door de auto's, het geluid en de magie van de hoogste autosportklasse.

"Die gast gaat in die auto zitten, hij geeft gas en hij is weg."

36 jaar later is hij terug op het inmiddels flink vernieuwde circuit. Als Jumbo-topman ziet hij hoe zijn supermarktnaam op de helm van Verstappen en op de neus van zijn winnende auto prijkt. Vlaggen van het Brabantse bedrijf zorgen voor het enige geel op de oranjegekleurde tribunes.

Zoveel aanmoedigingen kreeg de Limburger nog niet toen hij vanuit de kartwereld de overstap maakte naar de Formule 3. "Autosportliefhebbers volgden het wel, maar er waren natuurlijk maar heel weinig mensen die van hem hadden gehoord. Toen was het alleen nog maar 'de zoon van Jos'. Dat was een hele andere situatie."

"Ook in het buitenland weet iedereen wie hij is."

Wat Verstappen nu doet voor de autosport, vindt Van Eerd ongekend. "Hier heeft hij enorm veel fans, maar ook in het buitenland weet iedereen wie hij is. Ik denk dat het lang geleden is dat de Formule 1 zo geleefd heeft als dat het nu doet."

De Veghelaar sprak in Zandvoort ook buitenlandse rijders en teambazen. "Die vroegen of ik kan uitleggen hoe zoiets ontstaat en waarom alles oranje is. Maar we zijn trots volk en gaan vol achter Max staan. En dan krijg je dit", glundert hij.

Toch is daar bij Verstappen, net als de rest van zijn team, weinig van te merken voor de race. Nuchter en gefocust bereidt het team zich voor, ervaart ook Van Eerd. "Je komt hem tegen en denkt: Max, hoe ga je het doen? Toen keek een monteur mij aan van: Maak je niet druk, dit gaan we fixen", lacht hij. "En inderdaad: die gast gaat in die auto zitten, hij geeft gas en hij is weg."

"Wij mogen zoveel mazzel hebben met zo'n gast."

Van Eerd spreekt van een 'fantastisch weekend', dankzij de oranje zee van fans. "En dat Max won, was de kers op de taart. Wat een avontuur!"

Het raceweekend startte vrijdag met 'Super Friday': tienduizenden bezoekers waren via Jumbo voor de helft van de prijs aanwezig bij de eerste twee vrije trainingen. De Australische coureur Daniël Ricciardo zorgde voor nog wat extra publiciteit voor de supermarktketen toen hij zondag in een oranje juichcape van Jumbo verscheen.

Van Eerd concludeert: zijn weekend kan niet meer stuk, met Max Verstappen als hoofdrolspeler van al het succes. "Wij mogen zoveel mazzel hebben met zo'n gast", besluit de Brabander. "We zijn ontzettend trots."

Wachten op privacy instellingen...
Verstappen onderweg naar winst in Zandvoort (foto: Jumbo Supermarkten).
Verstappen onderweg naar winst in Zandvoort (foto: Jumbo Supermarkten).

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.