Nick zit met 2500 euro aan onbetaalde rekeningen na stroomstoring in Oss

13 februari om 20:00 • Aangepast 29 februari om 02:02
nl
Een aantal horecaondernemers in Oss is met een flinke onkostenpost blijven zitten na de stroomstoring van zondagavond. Kassasystemen vielen uit waardoor mensen hun biertje en eten niet meer konden afrekenen. Het is voor de ondernemers nu maar hopen dat al die mensen alsnog komen betalen. Nick Vink, eigenaar van café-restaurant H32, is een van hen.
Profielfoto van Imke van de Laar
Geschreven door

De printer blijft zoemen als Nick de onbetaalde rekeningen uitdraait. "112 euro, 86 euro, 95 euro", somt hij de bedragen op. In totaal is er tussen de 2000 en 2500 euro aan onbetaalde rekeningen blijven liggen door de stroomstoring van zondagavond. Die had niet op een ongelukkiger tijdstip kunnen komen. "De optocht was net afgelopen. Dat is het moment dat iedereen gaat eten. Mijn restaurant zat dus vol, een piekmoment voor ons."

"We zijn alle tafeltjes afgegaan en afgesproken dat ze later komen betalen."

Veel mensen besloten naar huis te gaan toen ze in het donker kwamen te zitten. Maar door de stroomstoring werkte het kassasysteem niet meer. Afrekenen kon dus niet. "Dat was wel schrikken. We zijn toen alle tafeltjes afgegaan en hebben aan iedereen naam en telefoonnummer gevraagd en afgesproken dat ze later zouden komen betalen. Gelukkig deed niemand daar moeilijk over en had iedereen begrip voor de situatie."

Nick gaat ervan uit dat iedereen het eten en drinken alsnog zal betalen. "Ja daar heb ik echt wel vertrouwen in. Heel veel gasten kwamen zelf al vragen hoe ze het op konden lossen en vonden het vooral heel vervelend voor ons."

"Dit is een flinke schadepost voor de ondernemers."

De gemiste inkomsten van de rest van de carnavalsavond dreigen een grotere strop te worden. Centrummanager Jack van Lieshout legt uit: "Veel cafés en restaurants hadden extra personeel ingezet, want zondag is altijd een drukke dag. En restaurants bleven met maaltijden en verse producten zitten. Dat is een flinke schadepost voor de ondernemers."

De centrummanager denkt niet dat die schade vergoed zal worden. "Nee, dat verwacht ik niet. Enexis praat over het vergoeden van stroomstoringen als die langer duren dan vier uur. Deze storing duurde iets meer dan twee uur, dus ik denk dat dat een heilloze missie zal worden."

Nick denkt dat hij al het geld van zijn gasten wel terug zal krijgen. Woensdag gaat hij iedereen bellen. "Maar niet te vroeg," zegt hij lachend. "Mensen zullen wel met een kater in bed liggen. Ik bel 's middags wel als iedereen weer boven water is."

DIT VIND JE OOK INTERESSANT:

Stroomstoring in Oss: horeca rekent erop dat klanten alsnog komen betalen

Grote stroomstoring in Oss verholpen, feest dendert door

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!