Rijkswaterstaat onderzoekt sluizen van pudding

14 januari 2012 om 16:01
nl
Rijkswaterstaat onderzoekt of de Volkeraksluizen bij Willemstad kunnen worden vervangen door pudding. Het opvallende idee komt van een professor van de TU Delft en een groep studenten.
Geschreven door

Doel is om een lading pudding, in de vorm van een enorm blok gelatine of gel in het water te leggen. Dat spul houdt water goed tegen. Schepen kunnen er gewoon doorheen varen. Het beweegt mee met het schip en vormt zich als het ware om de kiel. Als de schepen voorbij zijn sluit de gelatine weer en komt hij weer in zijn oorspronkelijke vorm. Er zijn al succesvolle proeven mee gedaan.De pudding moet een speciale samenstelling hebben en zou ook veel beter zout van zoet water kunnen scheiden. Nu lekt er altijd water van de ene kant naar de andere kant. Het idee is uitgewerkt door Dr. Jarit de Gijt van de TU Delft samen met een groep studenten van hogeschool Rotterdam. Rijkswaterstaat houdt het idee tegen nu het licht. Op zijn vroegst in mei komt er een advies.
Belangrijke schakel
De Volkeraksluizen zijn deel van het Schelde-Rijnkanaal. Ze vormen het grootste en drukste binnenlandse sluizencomplex van Europa. De sluizen zijn een cruciale schakel tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen en het Duitse achterland. Een groot probleem vormen de wachttijden bij de sluizen. Die lopen alsmaar op omdat schutten tijd kost en omdat er meer passerende schepen zijn. Daarom zoekt Rijkswaterstaat naar alle mogelijke oplossingen om de capaciteit te vergroten.
Diverse varianten
Er worden momenteel verschillende opties onderzocht, waaronder de puddingsluis-variant. Maar ook eenvoudiger mogelijkheden worden bekeken, zoals alleen een aanpassing van de bestaande situatie. Er wordt dan gedacht aan een verlenging en verbreding van de kolk zodat er meer schepen in kunnen. Een andere optie is meer sluizen bouwen. Nu zijn er drie, maar er zijn ideeën voor een vierde en vijfde kolk om de doorstroming te bevorderen.

Dan is er nog een derde optie: de sluizen gedeeltelijk open houden waardoor de schepen gewoon door kunnen varen. Daarbij merkt Rijkswaterstaat wel op dat daar veel haken en ogen aan zitten. Het is namelijk onduidelijk is wat de effecten zijn op het waterpeil en de verschillen tussen zout en zoet water. Probleem is ook dat het Volkerak dienst moet doen als bergingsgebied en open sluizen zijn dan problematisch.



App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.