Rover en TreinTramBus: concurrentie toelaten bij treinvervoer naar Belgïe
Vanaf volgende maand worden reizigers tussen Nederland en België gedwongen gebruik te maken van de Fyra. Door de tarieven voor deze reis zeer fors te verhogen en geen abonnementen meer te bieden, maken NMBS en NS misbruik van hun monopoliepositie, zo stellen Rover en TreinTramBus
'Aanzienlijke verslechtering'De reizigersorganisaties vinden dat met de nieuwe Fyraverbinding het treinvervoer tussen België en Nederland aanzienlijk verslechtert. De hogesnelheidstrein stopt niet tussen Rotterdam en Antwerpen, heeft reserveringsplicht en veel hogere tarieven dan de Beneluxtrein via Roosendaal.
De stoptrein Roosendaal-Antwerpen met tien tussenstops vormt geen aantrekkelijk alternatief. Ook de door de NMBS voorgestelde extra Fyra Breda-Antwerpen die om de twee uur zou gaan rijden, vinden Rover en TreinTramBus onvoldoende.
'Laat Arriva en Veolia het eens proberen'Rover en TreinTramBus doen een dringend beroep op de Nederlandse staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, de provincie Noord-Brabant en de Belgische minister van Overheidsbedrijven om concurrerende vervoersbedrijven uit te nodigen om alternatieven voor te stellen. Dat kunnen treinverbindingen zijn via Roosendaal of via Breda.
De verenigingen denken dat bedrijven als Arriva en Veolia dit kunen. Rover en TreinTramBus hebben tegen NS en NMBS een klacht ingediend bij de Europese Commissie na een eerdere klacht bij kartelwaakhond NMA.