'Bierprijsplannen gemeente Eindhoven zijn zinloos'

28 maart 2013 om 16:40
nl
'De maatregelen die de gemeente Eindhoven maakt om bieraanbiedingen in supermarkten te verbieden, zijn zinloos'. Dit zegt de grootste biersite van Nederland, biernet.nl. Het verbod is mogelijk door de nieuwe Drank- en Horecawet.
Geschreven door

De wijzigingen in de wet geeft gemeenten de mogelijkheid om zelf maatregelen te nemen om alcoholgebruik te ontmoedigen.
Niet automatisch de goedkoopsteVolgens Jeroen Jaspers, eigenaar van de website biernet.nl, heeft het helemaal geen zin om aanbiedingen op bier te verbieden. "Als een krat bier met hoge korting te koop is, betekent dit niet automatisch dat dit krat bier ook het goedkoopste bier in de supermarkt is."
"Op onze website houden wij elke week alle bieraanbiedingen van supermarkten en slijterijen bij. Een krat Heineken kost gemiddeld rond de 13 euro. Heineken is regelmatig in de aanbieding voor ongeveer 10 euro. Er zijn echter veel bieren waarvan de normale prijs veel lager ligt. De Lidl verkoopt een krat Argus pils voor maar 5,99 euro. En de Albert Heijn verkoopt een krat Euro Shopper voor maar 4,59 euro. Dus ook zonder korting is het nog steeds mogelijk om goedkoop je bier in te slaan."
OmrijdenElke gemeente mag nu volgens de Drank- en Horecawet zelf bepalen welke maatregelen er genomen worden. Jaspers vervolgt: "Gemeenten jagen op deze manier klanten van supermarkten de grens over. De gemeentegrens in dit geval. Als een krat bier van je favoriete merk een paar kilometer verder drie euro minder kost, dan is het lonend om voor je boodschappen een stukje om te rijden."
"De maatregelen van de gemeenten halen op deze manier dus niets uit. Het heeft geen enkele zin om dit op gemeentelijk niveau te regelen."
Reactie JumboJumbo Supermarkten is geen voorstander van een regionaal beleid aangaande de Drank- en horecawet. "Onze voorkeur gaat uit naar landelijke afspraken omdat lokale afspraken, onder andere over prijzen, onwerkbaar zijn", zegt een woordvoerder.
"Deze kunnen niet landelijk gecommuniceerd worden en de voorlichting over de regels voor reclame voor alcoholhoudende producten kan ook niet meer centraal gebeuren. Dit grijpt behoorlijk in op de interne bedrijfsvoering. Maar ook voor klanten is het niet duidelijk. Daarnaast kan er een oneerlijke concurrentie met supermarkten ontstaan in buurgemeenten of internetaanbieders waar geen enkel toezicht op is."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.