Fyra V250 niet meer te zien in West-Brabant: ook testritten stoppen

3 juni 2013 om 12:53
nl
De komende dagen worden in ieder geval geen testritten meer uitgevoerd met de Fyra. De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft dat besloten in overleg met de NS en de Italiaanse fabrikant, AnsaldoBreda. De roodwitte trein was de afgelopen maanden regelmatig te zien bij testritten op het hsl-spoor tussen Moerdijk en Galder.
Geschreven door

Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV had de inspectie een brief gestuurd met het verzoek om een rijverbod voor de Fyra, omdat die 'ook bij testritten levensgevaarlijk kan zijn'.
Er stonden geen testritten gepland en de inspectie heeft besloten dat die er voorlopig ook niet komen. Na donderdag bekijkt de ILT opnieuw of er eventueel nog testritten gedaan mogen worden met de Fyra.
NS: ook zonder Fyra behoud concessie HSLMaandagavond maakte de NS bekend te willen stoppen met de Fyra V250 vanwege de vele technische mankementen aan de toestellen. België besloot dat vrijdag al.
De NS houdt vast aan de vervoersconcessie op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Brussel. De spoorwegen, die een contract hierover hebben tot 2024, willen niet ingaan op het voorbehoud dat staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) in een brief aan de Tweede Kamer heeft gemaakt over de concessie.
AlternatiefDe NS zegt dat het een plan heeft, waarin een oplossing wordt geboden voor de hogesnelheidslijn. Dat zou onder meer bestaan uit het opvoeren van het aantal diensten van de Franse hogesnelheidstrein Thalys tussen Brussel en Amsterdam naar twaalf per dag.
Reizigersorganisaties ROVER en Maatschappij voor Beter OV eisen dat zo spoedig mogelijk een nieuwe exploitant wordt gevonden voor de hogesnelheidsverbinding Amsterdam-Brussel. Zij vinden dat de staatssecretaris de concessie voor de HSL moet ontbinden en een nieuwe vervoerder moet zoeken.
Inmiddels is er een meerderheid in de Tweede Kamer, die een parlementaire enquete over het Fyra-debacel wil. Wanneer dat gaat plaatsvinden is nog niet bekend.


App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.