NAC-supporters betalen nieuw logo voetbalclub
Het beeldmerk van de club werd vorig jaar in het kader van het 100-jarig bestaan tijdelijk gewijzigd. Op voorspraak van de Stichting 100 Jaar NAC blijft het jubileumlogo nu permanenent. De wijziging van het beeldmerk wordt betaald met het restgeld van de Stichting 100 Jaar NAC, die eerder een feestweek organiseerde. Het geld werd destijds ingezameld door de supporters.
"Wij hebben altijd al de grote wens gehad om het jubileumlogo permanent in te voeren", zegt Peter Daalmans, voorzitter van de Stichting 100 Jaar NAC. "Het 'leeuwenlogo' heeft nooit echt bij NAC gepast. Dat is bedacht door een marketingbureau. Dit logo past wel bij de club. Het is honderd jaar geleden ontworpen door de oprichters van NAC. Zo is het destijds bedoeld."
TrotsOpmerkelijk is dat niet NAC zelf, maar de Stichting 100 jaar NAC de wijziging van het logo betaalt. De hele operatie kost tussen de tien- en vijftienduizend euro. Niet alleen het logo aan de gevel, maar alle beeldmerk-uitingen moeten gewijzigd worden. "Vanaf de eerste dag heeft het NAC-bestuur terecht gezegd dat het de club geen geld mag kosten", vertelt Daalmans.
"Leuk wat jullie willen, zeiden ze, maar we kunnen daar geen geld voor vrij maken. Omdat we nog geld over hadden van de viering van het 100-jarig bestaan, zijn we daar eens goed over na gaan denken. We wilden graag iets blijvends aan NAC geven. Het kost NAC nu dus niks. Ik ben er trots op."
'Openstaan voor inbreng van de fans'Ook NAC is er blij mee. "Dit logo vertelt veel over de club", zegt Hans Poppelaars, marketing manager van NAC. "Je kan inderdaad stellen dat de supporters de nieuwe huisstijl betalen. Dus het gaat niet ten koste van een nieuwe spits, een nieuw veld of wat dan ook. Het is echt een financiering vanuit de fans. Dat vind ik mooi. Dit past bij de club. NAC is een club die bovengemiddeld open staat voor de inbreng van de fans. Dat is uniek in Nederland."