Jumbo uit Veghel trekt zich niets aan van anti-plofkip-campagne Wakker Dier
Er komen vanaf 2015 19 kippen op een vierkante meter in plaats van 21. Ook wordt vanaf 2020 een andere kippensoort gebruikt die er langer over doet om het slachtgewicht te bereiken. Dat laatste is belangrijk omdat kippen die heel snel groeien vaker antibiotica nodig hebben.
Niet ver genoegWakker Dier vindt die afspraken niet ver genoeg gaan en start donderdag een reclamecampagne over de zogenoemde plofkippen bij Jumbo en Albert Heijn. De stichting wil 12 kippen op een vierkante meter en een kip die er 56 dagen over doet om de slachtgrootte te bereiken.
Volgens Sjoerd van de Wouw zijn er dan veel minder kreupele kippen en is er minder antiobiotica nodig voor de dieren.
Juist wel te verPeter van Horne is econoom pluimveehouderij verbonden aan de Universiteit van Wageningen. Hij heeft verschillende berekeningen gedaan op kippengebied. Een kilo kip zoals Wakker Dier die het liefste ziet kost 10 euro.
Van Horne vindt het te ver gaan dat Wakker Dier alleen nog minimaal de kip met het zogeheten Beter Leven Kenmerk 1-ster in de schappen wil zien. Hij geeft aan dat voor wie dat wil deze kip al verkrijgbaar is.