Creatief: bedrijven spelen in op landelijke Zwarte Pietdiscussie
Bakkerij Nagelkerke in Oudenbosch wil iedereen tegemoet komen.
Pieten met dropsmaakJe kunt daar vanaf nu zelf kiezen welke kleur je pietengebakje heeft. Roze, blauwe, blanke, maar ook zwarte pieten zijn er te verkrijgen. En voor wie dan toch voor een zwart gebakje gaat... het glazuur heeft een oud-Hollandse dropsmaak, zo meldt de bakkerij.
En dan is er nog zo'n creatieve Brabantse bakker. Bakker van den Steenhoven uit Werkendam bedacht een bijzonder 'nieuwsbericht' met de kop: 'De Moorkop wordt onderzocht door de Verenigde Naties'.
Moorkop racistisch?In het artikel is te lezen dat de VN een onderzoek is gestart naar het karakter van de moorkop, omdat er klachten zijn binnengekomen. Het onderzoek richt zich op de vraag of het gebakje 'racistisch en eetverslavend' is.
"Bij navraag aan de bakker wil hij geen antwoord of een verklaring geven en beroept zich op zijn zwijgrecht", zo is te lezen in het bericht. In de laatste regel van het artikel verklapt het personeel, ondanks het zwijgen van de bakker, dat de moorkop binnenkort in de reclame is.
Even bijkomenEn dan is er nog het Wellness Centre de Thermen in Rosmalen dat ook een actie bedacht rondom de pietendiscussie. Alle Zwarte Pieten mogen op 6 december gratis naar het Wellness Centre om even bij te komen van de drukke periode.
"Wij zullen ervoor zorgen dat er die dag voldoende strooigoed aanwezig is zodat de Zwarte Pieten een keer heerlijk kunnen snoepen in plaats van strooien en na afloop van de ontspannen dag zal er voor iedere Zwarte Piet een leuke goodiebag klaar staan."
Geschminkt de sauna inHet bedrijf nodigt wel alleen 'echte' pieten uit. Dat wil zeggen dat minimaal het gezicht geschminkt moet zijn en dat de piet een kraag en pietenpet moet dragen als hij de sauna binnengaat.