Fyra Breda - Amsterdam wordt Intercity Direct
Volgens de NS geeft de toevoeging Direct aan dat de trein over het snellere HSL-spoor rijdt en daarmee een kortere reistijd heeft dan andere Intercity-verbindingen over gewoon spoor.
De Fyra die geen Fyra wasDe naam Fyra is te besmet geraakt door de problemen met de echte Fyra V250 en zorgde ook voor verwarring. Het was in 2009 bij de lancering van de naam de bedoeling dat de huidige TRAXX-treinen zeer tijdelijk zouden rijden.
Op dat moment waren de Italiaanse V250 treinen - de eigenlijke Fyra - nog niet beschikbaar. Dat duurde niet alleen langer dan beloofd, maar de V250 treinen werden in januari dit jaar na een maand voor goed uit de dienst gehaald.
Ze zijn daardoor nooit meer ingezet op de HSL-route Breda - Amsterdam, zoals oorspronkelijk de bedoeling was. De tijdelijke Traxx-treinen die maximaal 160 kilometer per uur kunnen, rijden nu nog steeds onder de naam Fyra.
VerwarringDe naam Fyra was door alle negatieve nieuws verwarrend voor reizigers, zo bleek ook uit onderzoek. Die verwarring moet met de nieuwe naam Intercity Direct verdwijnen.
Het was al langer bekend dat de NS definitief af wilde van de naam Fyra, nu is dus ook de nieuwe naam Intercity Direct bekend geworden. Die wordt gehanteerd vanaf 15 december, als de nieuwe dienstregeling 2014 ingaat.
Het uiterlijk van de treinen wordt niet meteen aangepast, zo laat NS Hispeed weten. Dat gebeurt op termijn samen met het uniform van het treinpersoneel.