Busvervoer West-Brabant alsnog naar Arriva, Veolia stapt naar de rechter
Bij de beoordeling van de biedingen van Arriva en Veolia werd per ongeluk een oude rekenformule gebruikt. Bij gebruik van de juiste formule kreeg Arriva de meeste punten.
RechtszaakVeolia stapt naar de rechter omdat het busbedrijf meent dat de provincie een grove aanbestedingsfout heeft gemaakt, meldde een woordvoerder. Het bedrijf overweegt ook een klacht in te dienen bij de Europese Commissie. Directeur Manu Lageirse van Veolia denkt dat de provincie Europese regels heeft overtreden door de manier waarop de gunningscriteria tijdens de aanbesteding werden veranderd. "Ons doel is om de vergunning te winnen," verklaarde hij de stap naar de rechter. Er staat veel geld op het spel. Brabant besteedt jaarlijks 55 miljoen euro aan openbaar vervoer.
Gedeputeerde Ruud van Heugten denkt dat de provincie sterk staat in de rechtszaak. "We hebben het idee dat de kans dat er nu nog wat verandert erg klein is."
Geen elektrische bussenVan Heugten: "Na het beoordelen van de offertes voor het OV-contract voor West-Brabant lagen de nummer 1 en 2 heel dicht bij elkaar. Het is bijzonder spijtig voor Veolia, maar dit is wat ons betreft wel de enige juiste conclusie."
Het busvervoer in Oost-Brabant was al voor tien jaar aan Arriva gegund. Nu Veolia het vervoer in West-Brabant niet gaat verzorgen, zal de stadsdienst in Breda ook niet volledig elektrisch rijden vanaf 2014. Arriva maakt bekend wel milieuvriendelijke bussen aan te gaan schaffen.
Veranderen van werkgeverDe komende maanden treft Arriva de voorbereidingen om vanaf 14 december 2014 volgens het nieuwe contract te gaan rijden. Het contract is voor acht jaar. Voor de reizigers verandert er niks. Arriva zal dezelfde dienstregeling gebruiken als Veolia nu.
De chauffeurs van Veolia die nu in de bussen in West-Brabant rijden zullen van werkgever veranderen. Van Heugten denkt dat het zonder vertraging gaat lukken om de nieuwe bussen te laten rijden.
Ossendrecht-PutteVan Heugten noemde het besluit positief voor inwoners van bijvoorbeeld Putte en Ossendrecht waar werd gevreesd dat buslijnen zouden verdwijnen. Eerder had Veolia aangegeven met ingang van 1 januari 2015 de lijn 105 tussen Ossendrecht en Putte grotendeels te willen schrappen. Inwoners van de twee dorpen hebben toen samen met wethouder Vic Huijgens van Woensdrecht 2600 handtekeningen verzameld en overhandigd aan Van Heugten om de buslijn te behouden.
"Dit is heel goed nieuws," zegt Huijgens. "Ik ben heel blij dat gedeputeerde Van Heugten heeft gemeld dat de buslijn Ossendrecht en Putte blijft behouden. Toch had ik het gevoel dat indien Veolia de gunning had behouden, de gedeputeerde ervoor had gezorgd dat er een oplossing zou komen."