Bossche Galerie Mark Peet Visser heeft 'internationale doorbraak' met Ahmet Günestekin
Mark Peet Visser die nog geen jaar in zijn nieuwe gebouw aan Bolwerk Vught zit, is in zijn nopjes met de komst van Günestekin. "Dit betekent voor mijn galerie de internationale doorbraak". Hij denkt dat deze expositie er voor zorgt dat straks ook andere internationaal opererende kunstenaars in Den Bosch willen exposeren.
MarlboroughGünestekin staat onder contract bij de Marlborough-gallery in New York. Een gerenommeerd instituut in de kunstwereld. Dat de Turkse kunstenaar nu bij Visser exposeert, kan doordat Marlborough geen Nederlandse vestiging heeft.
Dat je bij de schilderijen van Günestekin aan textiel denkt, komt door de vele dunne 'draadjes' van olieverf waarmee de bovenste laag van de schilderijen is gemaakt. Die draadjes tekent Günestekin met een penseel op de kleurrijke ondergron. Het moet een tijdrovend proces zijn dat ook veel concentratie vergt.
AnatoliëDe kunstenaar is een Koerd. In de schilderijen verwerkt hij figuren uit de verhalen die hij van zijn grootmoeder hoorde. Gezien de plek waar hij opgroeide, Anatolië, en de oude beschavingen die je in die omgeving aantreft, moeten het de oudste verhalen ter wereld zijn.
Bij Visser is ook nog een totaal ander werk van de kunstenaar te zien. Wie er recht van voren op kijkt, ziet reepjes van een spiegel, afgewisseld met stukjes hout, maar wie een stap opzij zet, ziet dat het hout vormen is gezaagd. Je herkent er gebouwen in uit Istanbul en ook tulpen die oorspronkelijk immers uit Turkije komen. Vanuit dat perspectief verandert het kunstwerk in de maquette van een opwindende metropool.
RijksmuseumGünestekin had oorspronkelijk helemaal geen zin om naar Nederland te komen. Mark Peet Visser wist hem te overtuigen door hem uit te nodigen voor een bezoek aan het Rijksmuseum waar het tweetal schilderijen van Velasquez bekeek, een oude schilder van wie ze allebei houden.
Tot grote blijdschap van Visser stemde Günestekin daarna toe in een expositie in Den Bosch. Een goede beslissing blijkt; wie de oranje stipjes op de muur telt, ziet dat er al veel werk is verkocht.