Beneluxtrein rijdt eind dit jaar weer vaker, maar wel stukken trager

23 april 2014 om 11:26 • Aangepast 24 april 2020 om 12:01
nl
De Beneluxtrein die via Roosendaal tussen Amsterdam en Brussel rijdt, gaat met ingang van de nieuwe dienstregeling eind dit jaar zestien keer per dag rijden. Dat is net zo vaak als voor het Fyradebacle. De reistijd naar Brussel wordt wel bijna een halfuur langer.
Geschreven door

Dat blijkt uit de dienstregeling 2015 van de NS die staatssecretaris Mansveld woensdag met de Tweede Kamer bespreekt.
Reden langere reistijd De langere reistijd komt door een extra stop in het Belgische Zaventem en door inpassingsproblemen in de nieuwe dienstregeling van de Belgische Spoorwegen. Die wordt eind dit jaar helemaal omgegooid en daarbij was 'vooraf geen rekening gehouden met de terugkeer van de Beneluxtrein'. De langere reistijd geldt hierdoor ook vanuit Roosendaal.
Om toch de oude reistijd te halen, biedt de NS reizigers uit Amsterdam aan om tot Rotterdam met de Intercity Direct over de HSL te rijden. Door het opvoeren van het aantal treinen over de HSL kan binnen maximaal tien minuten in Rotterdam worden overgestapt op de Beneluxtrein. Dat mogen internationale reizigers zonder toeslag.
Benelux+Eind 2016 moet de oude reistijd weer gehaald worden als de Benelux+ gaat rijden. Die verbinding gaat net als de Fyra over HSL spoor dus via Breda naar België. Maar dan wel met de langzamere locomotieven van de Intercity Direct.
Reizigers vanuit Amsterdam kunnen nu al tegen een hogere prijs met de Thalys over de HSL in één uur en vijftig minuten naar Brussel. Die kan zich in tegenstelling tot de Intercity Direct verheugen in een groeiend aantal reizigers.
De Thalys gaat vanaf december veertien keer per dag rijden, waarvan twee keer naar Lille. De Thalys stopt zoals bekend niet in Brabant.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.