Signwriters nemen verlopen stukje Breda onder handen voor Graphic Design Festival Breda
Het verschil is opzienbarend. Op een van de muren prijkt nu een prachtige grote rat. Het is een verwijzing naar de pest die immers door rattenvlooien werd overgebracht. Breda had hier ooit een pestkerkhof; de lijken van de pestslachtoffers werden buiten de stadsmuren begraven.
KalligrafieDe muur ernaast heeft Job Wouters onder handen genomen. Hij bevestigt vijf spuitbussen op een stang en kan zo dus vijf lijnen naast elkaar trekken. Het resultaat is kleurig en intrigerend; het doet denken aan een oud handschrift of misschien wel aan Arabische kalligrafie.
Mols Parking mag dan niet het mooiste stuk van de stad zijn, het is er wel erg druk. Verreweg de meeste mensen die er parkeren lopen (langs de loempiakraam) door een smalle oude steeg naar het winkelgebied. En heel veel blijven er even staan om de kunstenaars en hun werk te bewonderen.
Palindroom-gedichtMike Perry bijvoorbeeld, de Amerikaanse 'signwriter' met zijn baseballpet en zijn grote bril. In de steeg voorziet hij een van de muren van een kleurrijke achtergrond. Straks komt er een gedicht op te staan vertelt hij. Het is zo geschreven dat het niet uitmaakt in welke richting je door de steeg loopt. Een palindroom heet dat officieel, een zin of een woord dat je twee kanten op kunt lezen. Denk maar aan parterretrap.
Queensday New Yorker Stephen Powers krijgt de meeste reacties. Zijn assistenten schilderen zorgvuldig het woord 'Queensday' op een knaloranje muur. En dat net een dag voordat Nederland voor het eerst in tientallen jaren een Koningsdag heeft. Maar Powers ziet het niet als een vergissing; zíjn Queensday is een loflied aan alle vrouwen, koninklijk of niet.
De signpainters blijven aan het werk tot 27 april, het eind van het Graphic Design Festival. Hun werk blijft nog veel langer.