Kickstarter 'start' in Nederland: Dimenco uit Veldhoven moet Brabantse crowdfunding-vloek doorbreken
Kickstarter.com laat ondernemers op eenvoudige wijze projecten financieren door investeringsbedragen te vragen van geïnteresseerden, een principe dat beter bekendstaat als crowdfunding. Veel Nederlandse Kickstarter-projecten bestonden al een tijdje, maar zijn pas vanaf dinsdag op een overzichtelijke manier geïndexeerd op een speciaal segment van de website.
Op de lijst komen zes van de 119 initiatieven uit Brabant, maar die zijn alle zes inmiddels al afgelopen. Niet omdat ze hun financiële doelstelling behaald hadden voor de einddatum, maar omdat ze zonder uitzondering niet genoeg investeerders wisten te charmeren.
Brabantse missers, op één naZo haalde de Tilburgse band Bradley's Circus te weinig geld op voor een nieuw album (dat er uiteindelijk wel kwam), is het Juriel Bobbe uit Eindhoven niet gelukt de ontwikkeling voor zijn picknickmand annex fietstas annex uitklaptafel rond te krijgen en kon Dave Hakkens fluiten naar investeerders voor zijn elegante stekkerdoos, vormgegeven als een boek.
Eén project biedt hoop: de brilloze 3D-televisie van Dimenco uit Veldhoven. Omdat het Kickstarter-project daadwerkelijk dinsdag van start is gegaan - gelijktijdig met de lancering van de Nederlandse Kickstarter-pagina, is het vooruitzicht rooskleurig. Het bedrijf heeft dinsdag 13.519 euro bijeen weten te sprokkelen. Met nog 44 dagen te gaan lijkt het einddoel van het project haalbaar: het vergaren van 199.000 euro.
'Groot succes'"We hebben 225 investeerders nodig, een flink aantal, maar we hebben er na een halve dag al negentien", zegt Dimenco-marketeer Bas Ploeger. "Het gaat snel. Als Amerika wakker wordt en de dag daar vordert, hopen we dat het nog sneller gaat. Kickstarter is daar erg groot."
[youtube:body:https://www.youtube.com/watch?v=JFW-mf4atPs]Een reportage over Dimenco's brilloze televisie uit januari dit jaar
Mocht het streefbedrag van 199.000 euro niet behaald worden, dan krijgen alle investeerders - zoals Kickstarter dat in zijn voorwaarden verplicht stel - hun geld terug. "Als het niet lukt, dan is dat een duidelijk signaal dat de consument nog niet klaar is voor een 3D-televisie waar je geen bril voor nodig hebt. Maar we hebben veel marktonderzoek gedaan en weten dat de consument geïnteresseerd is."
Veel van de huidige investeerders zijn Dimenco compleet onbekend. "Die hebben op basis van de mooie Kickstarter-pagina besloten een tv van negenhonderd euro te bestellen. Dit verraste ons, maar het geeft in ieder geval goede hoop."