Publiek koopavonden grote Brabantse steden in drie jaar gehalveerd

13 mei 2014 om 14:46 • Aangepast 24 april 2020 om 12:47
nl
De koopavonden in de grote Brabantse steden trekken steeds minder publiek. Tilburg verloor in drie jaar tijd bijna 56 procent van haar klanten, Breda 52 procent en Den Bosch 39 procent.
Geschreven door

Dit blijkt uit cijfers van het Amsterdamse bureau CityTraffic dat onderzoek deed in tien steden. De gemiddelde daling bedroeg 31 procent. De daling lijkt te komen door de gestegen populariteit van koopzondagen en shoppen via internet.
Minder klantenCityTraffic vindt dat winkeliers en gemeenten moeten inspelen op de veranderde behoefte van klanten: "Alternatieve winkelmomenten kunnen de binnensteden van Nederland nieuw leven inblazen, bijvoorbeeld op zaterdag of zondag."
Ook in Veghel merken de winkeliers dat het minder goed gaat met koopavonden. Daarom gingen er daar eerder al stemmen op om de avondopeningen af te schaffen.
'Met activiteiten klanten trekken'Volgens Stephan Scheer van Van Es shoes, bags& fun in Veghel is de ene koopavond de andere niet. ''Het is sterk afhankelijk van het weer en het seizoen. Als het goed weer of er is niets op tv, dan is het redelijk druk in onze winkel 's avonds.''
Toch vindt de winkelier dat er iets moet veranderen. '''We moeten activiteiten gaan organiseren zodat we de klanten kunnen vermaken. Dan lopen ze ook bij onze winkels naar binnen.''
Woensdagavond stemmen de winkeliers in Veghel wat er moet gebeuren met de koopavonden in het centrum.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.