Video

Accijnsverhoging blijft, eigenaar tankstation Goirle boos: 'Ik denk dat ik het voor gezien houd'

28 mei 2014 om 08:40
nl
Het kabinet draait de omstreden accijnsverhoging op diesel en lpg niet terug. Tot grote teleurstelling van pomphouders aan de grensstreek. De maatregel levert de schatkist 'een aanzienlijke extra opbrengst' op en de negatieve grenseffecten zijn maar 'ten dele' het gevolg van de accijnsverhoging die 1 januari inging. Dit schrijft staatssecretaris Eric Wiebes woensdag in een brief aan de Tweede Kamer. Peter Couwenberg van het gelijknamige tankstation in Goirle ziet het niet meer zitten.
Geschreven door

Uit onderzoek blijkt dat de accijnsinkomsten op diesel en lpg in het eerste kwartaal met 51 miljoen euro zijn gestegen. Dat is 5,8 procent meer dan in het eerste kwartaal van vorig jaar.
Vooral de oppositiepartijen als CDA, PVV en SP liepen de afgelopen maanden te hoop tegen de kabinetsmaatregel, samen met brancheorganisaties zoals Bovag. Die claimden allemaal dat de accijnsverhoging de schatkist juist geld zou kosten omdat mensen massaal over de grens zouden gaan tanken en ook daar hun boodschappen zouden doen. Pomhouders in de grensstreek zouden er failliet door gaan.
'Kan rekeningen niet meer betalen'Bij het Texaco tankstation Couwenberg in Goirle snappen ze niets van het besluit van Wiebes. ''Ik ga vandaag contact opnemen met de maatschappij. Ik denk dat ik het voor gezien houd. Als die man in Den Haag niet toegeeft, waar moet het dan heen? Wij weten het niet meer'', vertelt eigenaar Peter Couwenberg.
Hij werkt tegenwoordig ook als facilitair medewerker bij het verzorgingshuis op enkele honderden meters afstand van zijn tankstation. '''We moeten iets. Anders kan ik mijn rekeningen helemaal niet meer betalen.''
'Grenseffecten vallen binnen trend'Wiebes erkent op basis van cijfers over de eerste drie maanden dat er grenseffecten zijn, maar die vallen volgens hem binnen een 'meerjarige trend van teruglopende verkopen'. Uit de cijfers blijkt een dalende verkoop van alle brandstoffen in heel Nederland. Benzine, waar de accijns niet is verhoogd, daalt nog harder dan diesel.
De dalende verkoop komt onder meer door een lagere consumptie, vooral als gevolg van de economische tegenwind van de afgelopen jaren. Bovendien zijn auto's de afgelopen jaren steeds zuiniger geworden, aldus Wiebes.
'Terugdraaien accijns helpt niet'De staatssecretaris erkent dat pomphouders in de grensstreek het zwaar hebben. "De pomphouders zijn echt niet gek." Maar het verband met de accijnsverhogingen is volgens hem 'niet zo groot'. "Het terugdraaien van de accijnsverhoging gaat de pomphouders niet redden."
Het kabinet heeft geen specifieke, extra maatregelen in petto om pomphouders te redden van een faillissement. Wiebes snapt dat dit een teleurstellende boodschap is voor de pomphouders. Het enige wat het kabinet kan doen, en nu ook doet volgens Wiebes, is de overheidsfinanciën op orde brengen en daarmee werken aan het herstel van de economische groei.
Schade verhalen op overheidBrancheorganisatie Bovag laat juristen uitzoeken of de schade van de accijnsverhoging voor pomphouders in de grensstreek op de Nederlandse overheid is te verhalen. "Het Europees recht biedt daar wel degelijk aanknopingspunten voor", meent een woordvoerder.     "Staatssecretaris Wiebes kijkt met een Haagse bril naar de werkelijkheid. Hij heeft kennelijk de effecten van de accijnsverhoging in de grensstreek niet gemeten. Daar is wel degelijk sprake van omzetverlies van pomphouders met dertig tot veertig procent. Dat kun je niet van tafel vegen door te zeggen dat er een meerjarige trend is van teruglopende verkopen."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.