'Hulpverlening aan gewonden na crash met Turkish Airlines kon beter'
De twee Roosendalers redden meteen na het ongeluk vijftien andere passagiers uit het vliegtuig. Daarna ontfermden professionele hulpverleners zich over de gewonden.
"De professionele hulpverleners hebben goed hun werk gedaan, dat staat buiten kijf. Maar het had beter gekund'', meent Postma. Volgens de arts-onderzoeker werden bestaande protocollen niet gevolgd en lieten die ook te wensen over.
Harde klapZo hadden volgens haar meer mensen een met nekkraag of op een wervelplank afgevoerd moeten worden. Bij 25 procent van de slachtoffers is dat gebeurd. "Het is een harde klap geweest. Dan moet je de grens laag leggen om mensen om mensen op een wervelplank te vervoeren'', vindt Postma.
Ook hadden van meer slachtoffers echo's, scans en/of röntgenfoto's moeten worden gemaakt. "Dat is nu bij ruim zeventig procent van de ernstig gewonden patiënten gebeurd. Dat had volgens internationaal protocol bij honderd procent moeten zijn.''
Extra controleHetzelfde geldt voor de zogeheten tertiaire survey, waarbij de slachtoffers een dag na de ramp nog eens helemaal onderzocht worden om te kijken of er niets gemist is. "Bij slechts 65 procent van de slachtoffers is vastgelegd dat dit gebeurd is. Het zou kunnen dat dit vaker geweest is, maar dat is in ieder geval niet gedocumenteerd. Mogelijk zijn er daardoor verwondingen onopgemerkt gebleven.''
Sommige slachtoffers zijn naar een ziekenhuis gebracht op ruim vijftig kilometer van de crash, terwijl er genoeg capaciteit was in de ziekenhuizen binnen een straal van 25 kilometer. De promovenda heeft een nieuw protocol ontworpen om goed voorbereid te zijn, mocht een grotere ramp zich voordoen in de toekomst.
Premier Erdogan bedankt RoosendalerDe Roosendaalse inzittende Bahcecioglu van vlucht TK1951 werd kort na zijn heldendaad persoonlijk bedankt door de Turkse premier Erdogan.