Alweer een ongeluk: 'Cityring in Tilburg hopeloos en levensgevaarlijk'
De Cityring is een eenrichtingsweg rondom de binnenstad van Tilburg. Er geldt een maximale snelheid van vijftig kilometer per uur. Vanuit de Tilburgse politiek zijn de afgelopen jaren verschillende verzoeken en voorstellen gedaan om de Cityring aan te passen, weggebruikers zouden er onder andere veel te hard rijden.
De afslag naar de Bisschop Zwijsenstraat is dan met name een gevaarlijk punt. Dit weekend raakte een 31-jarige motorrijder ‘levensbedreigend gewond’ bij een ongeluk. Niet ver van de plaats van het ongeluk kwam in 2011 de studente Maaike Ligtenberg om het leven. Zij stak met haar fiets over, een auto reed haar aan.
Veel ongelukken logischVerkeersdeskundige Ruud Hornman is kritisch over de situatie: “De Bisschop Zwijsenstraat is de enige manier om via het zuiden de stad uit te rijden. De andere optie, de Korvelseweg, gun je niemand. Het is een afslag naar links en dat is altijd vragen om conflicten. Zeker als daar veel fietsers en voetgangers zijn. Dat daar vaak ongelukken zijn, kan ik me voorstellen.”
Hornman denkt dat de ongelukken vooral te wijten zijn aan de inrichting van de Cityring. “Je komt als weggebruiker uit een druk gedeelte met veel prikkels. In korte tijd krijg je te maken met een afslag naar een parkeergarage, een grote oversteekplaats en een bushalte. Het kan dan zijn dat je weer wat minder oplettend bent bij de afslag met de Bisschop Zwijsenstraat.”
AanpassingDe Cityring is vanaf 2005 aangelegd en bestaat uit de Spoorlaan, Heuvelring, Paleisring, Stadhuisplein, Schouwburgring en Noordhoekring. Sinds de eerste plannen staat de ringweg ter discussie. SP-raadslid Bart van de Camp zegt daarover dinsdag: “Die weg had er helemaal niet moeten komen. Ik steek zelf vaak over bij de Bisschop Zwijsenstraat en het is altijd maar gokken wat de auto’s doen.”
De gemeente heeft de afslag na eerdere kritiek al eens aangepast, maar dat is volgens Van de Camp onvoldoende: “Er is nu een afslagstrook, maar daar kun je ook rechtdoor, het blijft levensgevaarlijk.”
MarkeringenWat moet er dan nog gebeuren aan de afslag? Van de Camp: “Ik ben geen verkeersdeskundige, maar er moet eens goed naar gekeken worden door experts.” Hornman heeft wel een idee: “Het moet weggebruikers duidelijk zijn dat er daar een afslag is en dat je op moet letten. Ik zou dan afwijkende markering gebruiken of een ander soort wegdek, klinkers bijvoorbeeld."
Verkeerslichten zullen overigens weinig zin hebben, denkt Hornman: “Verkeerslichten werken alleen als voetgangers die ook gehoorzamen, dat is maar de vraag in een stadscentrum.”