´Extra maatregelen tegen overlast goederentreinen in West-Brabant niet de moeite waard´

13 juni 2014 om 13:21
nl
Staatssecretaris Mansveld van infrastructuur vindt het niet nodig om extra maatregelen te nemen tegen de overlast van het groeiende goederenverkeer over het spoor in West-Brabant. Dat antwoordt ze op vragen van D66 en de SP.
Geschreven door

D66 vreest dat onder meer inwoners van de Oudenbosch veel last krijgen van spoorwegovergangen die straks vaker gesloten zijn. Ook zouden er meer gevaarlijke stoffen over het spoor vervoerd worden.
Risico's aanvaardbaarVolgens staatssecretaris Mansveld rijden er in 2020 per etmaal hooguit 33 goederentreinen door Oudenbosch. Verwacht wordt dat de overwegen op het traject niet 'een te groot gedeelte van de dag' gesloten zullen zijn.
Mansveld vindt bovendien dat de risico's van het goederenvervoer door Oudenbosch binnen de perken blijven.
Geen rechtstreekse spoorverbindingDe SP wil dat de staatssecretaris nog eens kijkt naar de aanleg van een rechtstreekse spoorverbinding tussen Vlissingen en Antwerpen.
De goederentreinen die met gevaarlijke stoffen naar Antwerpen rijden, zouden dan niet meer onnodig door de gemeenten Roosendaal, Halderberge en Moerdijk hoeven. Nu doen ze dat nog wel om in Dordrecht van rijrichting en locomotief te kunnen wisselen.
Brandbare gassenStaatssecretaris Mansveld zegt dat er jaarlijks hooguit 35 treinen met brandbare gassen vanuit Zeeland via West-Brabant naar Antwerpen gaan. Ze vind het niet de moeite waard om daarvoor een nieuwe spoorverbinding aan te leggen.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.