Supermarkten scoren goed tijdens WK-voetbal, nu al 21 miljoen extra omzet
19 juni 2014 om 14:27 • Aangepast
24 april 2020 om 14:14
nl
Het wereldkampioenschap voetbal heeft de Nederlandse supermarkten tot nu toe al 21 miljoen euro extra omzet opgeleverd. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK in Dongen. Alleen afgelopen week brachten onder meer de oranje pudding, chips en gebakjes al vijf miljoen euro extra omzet in het laatje.
Zo'n 957.000 huishoudens kochten vorige week een 'oranje' product. Dat is 12,5 procent van alle Nederlandse huishoudens. Vooral gezinnen kopen oranjeproducten en dan vooral de welgestelde huishoudens.
Toetjes en chipsDe populairste oranjeproducten waren Mona Oranjepudding, Pringles Hup Holland Hup, Campina Oranjevla, Lay's Aioli Olé, en Mini Babybel rood. Ook tompoezen waren in trek; de omzet was bijna het dubbele van een gemiddelde week. Naarmate Oranje succesvol is zal de tompoes-verkoop verder stijgen, verwacht GfK. Met Koningsdag gingen oranjeproducten nog griffer over de toonbank. Ruim 1 op de 7 huishoudens kocht toen iets uit het oranje mandje. Ofwel 1,1 miljoen huishoudens.