Rallycoureur Erik van Loon over zijn Mini: 'Het is alsof je een oude jas aantrekt'
De Mini All 4 Racing, zo heet ie voluit. Soortgelijke Mini's domineerden de afgelopen jaren het autoklassement van de Dakar Rally. En nu heeft Erik van Loon er ook één al was het geen liefde op het eerste gezicht. "Vorig jaar voor de Dakar Rally heb ik al een keer stiekem gereden in de Mini. Toen was ik niet onder de indruk. Maar ja, wist ik veel."
Van benzine naar dieselVan Loon's oordeel werd vertroebeld door zijn ervaringen met zijn eigen wagen. "Ik sprong in dat ding en begon te rijden alsof ik in mijn andere auto zat. Dat was een benzine en deze Mini een diesel. Ik reed in de Mini alsof het een benzinewagen was. Dan doet ie niks".
Na twee testrally's in Abu Dhabi en Egypte zijn bestuurder en auto toch naar elkaar toegegroeid. "Het gaat nu vanzelf. Het is alsof je een oude jas aantrekt".
Technische problemenDe laatste editie van de Dakar Rally reed Van Loon de Dakar Rally in een HRX Ford, waar hij veel technische problemen mee had. Nu kiest hij dus voor de meer betrouwbare Mini. "Ik heb afgelopen januari meer gesleuteld dan gereden met de Ford. Op een gegeven moment was ik er helemaal klaar mee."
Juist een betrouwbare auto levert resultaten op in 'de zwaarste rally ter wereld'. "We hebben dit jaar toch wel laten zien dat we in de top tien thuis horen. Maar na al die tegenslag met de Ford kies ik nu toch voor de betrouwbaarheid van de Mini. Dit jaar eindigden er acht Mini's in de top tien. Dat zegt genoeg over de betrouwbaarheid."
Geen MiniDe auto lijkt dan wel op een Mini, maar daar houden alle vergelijkingen dan ook op. "Het is geen echte Mini. Hij is veel groter en er ligt een drieliter BMW-motor in. Alleen het embleem, de ruitenwissers en de koplampen zijn van een Mini en dan houdt het wel op."