Landing op Eindhoven Airport brengt wereldwijd risico in vliegtuigen aan het licht
Het gaat om een gevaarlijke reactie van de automatische piloot op het landingssysteem van een vliegveld. In plaats van de verwachte daling, richt de neus van het vliegtuig zich onverwacht omhoog.
Grote afname van snelheidDat kan leiden tot een te grote afname van snelheid, waarbij de draagkracht van de vleugels zo ver afneemt dat het vliegtuig uit de lucht dreigt te vallen. Dat geldt voor landingssystemen op luchthavens in de hele wereld, licht de raad toe.
"Het is niet zo dat er nu allerlei vluchten in gevaar zijn. Maar op korte termijn moeten piloten en mensen van de luchtverkeersleiding hier wel alert op zijn", zegt een woordvoerder. "Op de lange termijn moeten fabrikanten een oplossing zoeken."
´Foutje´ op Eindhoven AirportDe Onderzoeksraad voor Veiligheid is het onderzoek naar het probleem gestart naar aanleiding van een 'foutje' op Eindhoven Airport.
Hierbij werd de bemanning van een Boeing 737 geconfronteerd met een automatisch alarm - een zogenoemde stickshaker - dat waarschuwde dat het toestel zich in een gevaarlijke overtreksituatie bevond.
De bemanning maakte een succesvolle doorstart en het vliegtuig maakte daarna een veilige landing. Eerder werd al een wereldwijde waarschuwing over het probleem gegeven door de Onderzoeksraad