Nederlandse bedrijven weinig trek in sponsoring Brabantse wielerploegen ondanks successen
Toch staan bedrijven niet te popelen om veel geld te investeren in het wielrennen. Hoe kan dat?
Kleine visvijver"Wil je meedoen met de grote ploegen zoals Sky of BMC doen moet je minimaal tien miljoen euro investeren", zegt Daan Luijkx, voormalig teammanager van de ter ziele gegane wielerploeg Vacansoleil-DCM uit Etten-Leur. Volgens Luijkx zijn in Nederland maar enkele bedrijven bereid om meer dan tien miljoen euro te investeren in sponsoring. "De visvijver is klein."
Luijkx weet als geen ander hoe moeilijk het is om in deze periode een sponsor te vinden. "Enerzijds heeft het te maken met de economische crisis. Bedrijven moeten flink bezuinigen. Geld voor sponsoring is er simpelweg niet. Daarnaast heeft het imago van de wielersport ook een flinke deuk opgelopen."
Profiteren van tv-rechtenWil de wielersport weer aantrekkelijk worden voor bedrijven, dan moet er iets drastisch veranderen, zegt Luijkx. "De wielerploegen moeten meeprofiteren van de tv-rechten", noemt hij als voorbeeld. "Nu is het zo dat al het geld van de tv-rechten naar de organisatie gaat. Wielerploegen zien daar niets van terug."
Bij voetbal is het gebruikelijk dat clubs mediagelden ontvangen. Hoe sterker de competitie hoe meer mediagelden er zijn om te verdelen.