Commerciële revolutie bij NAC Breda: 'Sinterklaas bestaat wel, geen nadelige contracten meer'

22 augustus 2014 om 11:34
nl
Jan-Willem van Dijk wordt de nieuwe manager Klanttevredenheid, Commercie en Communicatie van NAC Breda. De oud-ondernemer van hoofdsponsor Into Telecom blijft onbezoldigd werken voor de club en gaat de boel opschudden. Met frisse ideeën wil hij meer geld bij de club in het laatje brengen.
Geschreven door

"Sponsors moeten NAC weer op waarde weten te schatten, willen we uiteindelijk kunnen doorgroeien naar een structurele positie in de subtop." Club helpen als supporterNadat hij in april de aandelen in zijn bedrijf Into Telecom had verkocht, ging Jan-Willem van Dijk onbetaald als projectmanager aan de slag bij NAC Breda. Als supporter wil hij zijn club helpen.
Van Dijk snuffelde eens flink rond in het voetbalbedrijf en kwam tot de harde conclusie dat NAC er op vele fronten nog niet het maximale uithaalt: "Geen visie, geen ambitie en Sinterklaas bestaat wel. Hier is pas in januari verandering in gekomen toen NAC van de schuldenlast af was."
Nadelige contractenNu is Van Dijk officieel benoemd tot manager KCC en gaat er een andere commerciële wind waaien. Van Dijk is duidelijk over het verleden: "Ik heb inzage gekregen in de commerciële begroting, commerciële plannen en sponsorcontracten van NAC. Wat opvalt, is dat NAC in het verleden bepaalde contracten voor zichzelf heeft afgesloten, die financieel nadelig voor de club uitpakken. Sinterklaas bestaat wel. De contracten zijn met name goed voor de betreffende sponsors of leveranciers, maar niet goed voor NAC. De club stond ook met de rug tegen de muur. Dat is 'killing' en daar moet iets aan gedaan worden."
"Als je trots bent op NAC dan laat je dit gewoon niet gebeuren", vervolgt de oud-ondernemer. "Sponsoren die naar ons toe komen en zeggen dat ze het alleen voor de helft van het geld willen doen, zijn dan wellicht niet de juiste partner voor NAC. Die mogen wat mij betreft naar Willem II vertrekken. Wij moeten zorgen dat we alternatieven hebben voor die sponsoren. Bedrijven die ons wel willen steunen met de prijs die daar voor staat."
Alles begint met een visie"Ik ga niet als een wervelwind tekeer", meent Van Dijk. "Alles wordt met het management, directie en Raad van Commissarissen van NAC besproken en al dan niet goedgekeurd. Daarnaast wordt het ook besproken in de klankboordgroep van sponsors en Clubraad."
"Alles begint met een visie. Ik heb de nodige plannen die kunnen leiden tot een visie en daar kunnen we ambitie aan ontlenen. Mijn plannen kosten geen geld, puur op basis van creativiteit kan je tot iets komen. Mijn ideeën komen er alleen doorheen als er een breed draagvlak is en iedereen die er belang bij heeft akkoord geeft."
"Het plan is om meer geld uit sponsors en supporters te halen. Een uitverkocht stadion en dat soort zaken. Binnenkort wil ik daar pas meer over vertellen", aldus Jan-Willem van Dijk. Onlangs introduceerde hij al een plan waarmee de club 756 extra seizoenkaarten verkocht met een opbrengst van 65.000 euro. Ook de Kidzclub kreeg er daardoor 250 betalende leden bij.
DrijfveerJan-Willem van Dijk gaat drie afdelingen aansturen. In de hiërarchie staat hij boven de al zittende managers en valt hij onder de directeuren Justin Goetzee en Graeme Rutjes.
Hij krijgt geen salaris."Ik heb mijn bedrijf verkocht, dus voor het geld hoeft het niet meer. Het geeft mij ook een beter gevoel dat het voor niks kan. Ik wil alleen maar geven aan NAC. Als NAC vaker wint, misschien ook eens wat vaker Europees voetbal gaat spelen, dan gaan er meer mensen meer plezier hebben. Dat is wat mij drijft."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.