SUV als omgebouwde 25 km-wagen op de weg? 'Hier moet heel snel een einde aan komen'
Een 17-jarige jongen uit Riethoven moest zaterdagnacht zwaargewond naar het ziekenhuis nadat zijn omgebouwde SUV over de kop sloeg in Westerhoven. Hij zat vier uur bekneld in de auto. Een soortgelijke omgebouwde auto werd in juli in Lithoijen aan de kant gezet nadat de bestuurster (16) wel 112 kilometer per uur reed.
T-rijbewijsDe omgebouwde auto's vallen in de categorie MMBS, dat zijn motorrijtuigen die niet harder mogen dan 25 of 45 kilometer per uur. Er is ook geen autorijbewijs, kenteken of APK voor nodig. Bestuurders moeten wel een brommerrijbewijs hebben. De categorie is eigenlijk bedoeld voor SRV-wagens of toeristentreintjes.
Waarschijnlijk vanaf 1 juli 2015 wil minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen het T-rijbewijs invoeren voor MMBS-bestuurders. Met dat rijbewijs mag je ook een landbouw- of bosbouwtrekker rijden.
Geen controle"Lang niet genoeg", vindt Paul de Waal van BOVAG. De brancheorganisatie voert samen met wegenbond ANWB en belangenvereniging RAI actie om de MMBS-categorie flink aan te passen.
"Het T-rijbewijs is maar een drempeltje," volgens De Waal, "de hele categorie moet op de schop. Zodra een auto wordt omgebouwd, verdwijnt die ineens uit alle registers. APK is dan niet meer nodig en dat is heel gevaarlijk.
Er kleven te veel risico's aan. "Er rijden dus mensen rond in zo'n ding met te gladde banden en slechte remmen. Bovendien kan de auto na ombouwen gemakkelijk weer opgevoerd worden. En niemand die het controleert."
PopulairAls een auto wordt omgebouwd, neemt kentekenbeheerder RDW het kenteken in. De Rijksdienst krijgt steeds meer aanvragen voor dit soort ombouwingen. Ook de politie ziet steeds vaker dat gewone personenauto's worden omgebouwd.
Afgelopen zomer werden in Veldhoven twee omgebouwde auto's van de weg gehaald omdat ze niet veilig genoeg waren. Zo reden de wagens sneller dan toegestaan. De politie nam ze in beslag.
Rijdende doodskist?Er gebeuren veel ongelukken met MMBS-auto's, weet het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Vooral andere weggebruikers zoals voetgangers en fietsers lopen dan gevaar. Dat is ook geen wonder volgens De Waal: "Mensen die je tegenkomt, zien het verschil niet en verwachten dus ook dat de bestuurder gewoon een rijbewijs heeft."
Het ene rijbewijs is het andere niet. "Een autorijbewijs hebben is ook iets heel anders dan een brommerrijbewijs. Denk bijvoorbeeld maar aan je positie op de weg en het rekening houden met de grootte van je voertuig. Dat maakt zeker in bochten nogal verschil."
Ook speelt mee dat de MMBS-auto's maximaal 350 kilo mogen wegen en dat alleen een gordel verplicht is. Duitse verzekeraars onderzochten in 2007 de veiligheid van deze voorwaarden. Hun conclusie, de kans van overlijden aan verwondingen bij een ongeluk is tien keer hoger dan in een normale auto.
Handelaar: 'Veiliger dan scootmobiel'De 17-jarige Thijs Verberne uit Eindhoven, heeft sinds begin dit jaar in Westerhoven een succesvolle handel in omgebouwde auto's. Hij merkt dat vooral jongeren en ouderen tot zijn klantenkring behoren.
De omgebouwde SUV die in Westerhoven botste, komt niet uit de stal van Verberne. Wel willen zijn branchegenoten een andere aanpak van de verkoop van MMBS-auto's.