'Niet elke omgebouwde 25-kilometerwagen is een gevaar op de weg'
Een 17-jarige jongen uit Riethoven moest zaterdagnacht zwaargewond naar het ziekenhuis nadat zijn omgebouwde SUV over de kop sloeg in Westerhoven.
De gewonde jongen reed in een MMBS-voertuig, dat zijn motorrijtuigen die niet harder mogen dan 25 of 45 kilometer per uur. Er is ook geen autorijbewijs, kenteken of APK voor nodig. Een doorn in het oog van BOVAG, ANWB en RAI, die willen dat er snel een einde komt aan de knutselconstructies.
'Niet gevaarlijk'De MMBS-auto's zijn absoluut niet gevaarlijk, benadrukken Verberne en andere dealers. "Veel van mijn klanten hebben een gewoon rijbewijs, die kunnen met een gewone auto net zo goed botsen. De RDW keurt die auto nota bene om, dus dan kun je er vanuit gaan dat het veilig is", reageert Verberne.
Na de omkeuring verdwijnt de MMBS-auto van het visier van de instanties, dat is niet goed vindt de handelaar. Ook de instanties vinden dat, maar er is nog geen wetgeving voor. Dealers van omgebouwde auto's hebben daarom zelf maar de koppen bij elkaar gestoken.
ToenaderingZes dealers leggen zichzelf met hun eigen branchevereniging MMBS OK! regels op en proberen toenadering te zoeken bij verzekeraars en instanties. Zo willen de dealers geen MMBS-voertuigen verkopen aan minderjarigen zonder toestemming van ouders of verzorgers.
De omgebouwde SUV die zaterdagnacht in Westerhoven botste, komt niet uit de stal van Verberne. Dat geeft aan dat er in Nederland dealers zijn die de MMBS-auto's weer opvoeren na omkeuring. "Er ontstaat inderdaad een wildgroei van mensen die een graantje mee willen pikken", bevestigt een woordvoerder van MMBS OK!, "dat moet anders."