Philips heeft vertrouwen in focus op gezondheidszorg: ‘Inspelen op de trend'
Door het verschijnsel 'internet of everything' kunnen alledaagse consumentenapparaten fungeren als registratiemiddelen. Van Houten gaf als voorbeeld dat een tandenborstel via het internet de staat van mondzorg doorgeeft aan tandartsen.
Geen bedreigingVan Houten is niet bang in de gezondheidsmarkt op te moeten boksen tegen kolossen als Apple en Google, die werken aan bijvoorbeeld apps die de hartslag kunnen meten. “Dat zie ik niet als een bedreiging maar als een bevestiging van de trend waarop wij willen inspelen.”
Wat betreft de lichtdivisie bereidt Philips een tweede stap voor. Nadat het concern in juni al de led- en autoverlichting apart zette, wordt nu het restant voorbereid op een zelfstandige toekomst. Philips ging niet verder dan die aankondiging. Verdere details volgen in 2015.
Nadruk op gezondheidszorgPhilips onthulde dinsdag plannen om het 123-jarige concern op te splitsen. De nadruk komt volledig te liggen op gezondheidszorg door de huidige divisies Healthcare en Consumer Lifestyle samen te voegen onder de noemer HealthTech. De lichtdivisie, de oorsprong van Philips, wordt klaargestoomd voor een zelfstandige toekomst.
FNV Bondgenoten liet dinsdagochtend weten geschokt te zijn door het nieuws over de opsplitsing.
Lichtdivisie in 2016 zelfstandigVan Houten denkt dat de afsplitsing van de lichtdivisie twaalf tot achttien maanden in beslag neemt. "In 2016 staat de lichtdivisie op eigen benen." Eric Rondolat, in wie de topman zijn volste vertrouwen uitsprak, blijft leiding geven aan het onderdeel.
De naam Royal Philips NV blijft bestaan. HealthTech en Lighting Solutions krijgen wel elk een eigen hoofdkantoor in Nederland. Philips greep in het verleden ook al fors in door de onderdelen ASML en NXP, beiden actief in de chipsector, af te stoten.
Consumenten merken weinigConsumenten zullen weinig merken van de splitsing die Philips voor ogen heeft. Dat zei bestuursvoorzitter Frans van Houten in een toelichting op het plan om de divisies Healthcare en Consumer Lifestyle samen te voegen en de lichtdivisie te verzelfstandigen.
"Philips blijft grotendeels hetzelfde doen. Het verschil is dat het bedrijf anders wordt ingericht", aldus de topman.