Ruit Eindhoven: vierbaansweg door natuur tussen A50 en N279
De gewenste tunnel onder het Dommeldal komt er volgens het plan van de provincie niet. Die zou 230 miljoen euro kosten en dat is te duur. Er komt wel een brug over de Dommel.
Voor het vernieuwde plan is minder geld nodig (647 miljoen euro) dan voor het vorige. Het geld dat overblijft kan volgens de provincie gebruikt worden voor verbreding van de snelweg A67.
Eindhoven-Helmond-AstenHet provinciebestuur kiest dus voor de ‘Verkeersruit Eindhoven-Helmond-Asten’. Het voorkeursplan wordt de komende weken voorgelegd aan de regiogemeenten en adviescommissies. Zij mogen laten weten wat ze van het plan vinden. In november wordt een definitief plan gekozen.
De beslissing voor dit plan is gemaakt na extra onderzoek over het nut van het extra asfalt. De Tweede Kamer had om dat onderzoek gevraagd. De aanpassingen zijn nodig omdat er rond Zuidoost-Eindhoven veel verkeersoverlast is. De verbinding van noord naar zuid moet ook verbeterd worden.
Veel protestVeel mensen zijn tegen de aanleg van de nieuwe weg. Omwonenden en natuurorganisaties vinden de weg overbodig, duur en slecht voor het landschap. Er moet 180 hectare natuur voor de weg wijken.
DoordrukkenVoor Marie José Kobussen van actiegroep Niks Weg uit Laarbeek komt het besluit niet als een verrassing: "De provincie wil dit al jaren lang doordrukken, dit is oud nieuws". Kobussen zegt dat er totaal geen rekening wordt gehouden met natuur en milieu.
Pieter Verschuren van het dorpsplatform Aarle-Rixtel zegt dat de weg helemaal niet nodig is en er helemaal geen rekening wordt gehouden met de demografische ontwikkelingen, waardoor er straks minder verkeer zal zijn.
Meer voorstandersCDA-gedeputeerde Ruud van Heugten denkt dat voor het nieuwe plan meer voorstanders zijn. Op de nieuwe vierbaansweg ten noorden van Eindhoven is de maximumsnelheid 80 kilometer per uur. De regio wilde eigenlijk een tweebaansweg, maar dat is volgens de provincie minder veilig en minder toekomstbestendig.
De Brabants Zeeuwse Werkgeversvereniging is blij met de Ruit zoals die er nu lijkt te komen. "De schade voor de natuur is te overzien en er is rekening gehouden met de maatschappelijke reactie. De komende jaren is er een toename van verstedelijking te zien. Daarom kunnen we voorlopig met de Ruit uit de voeten. Het is goed dat deze er komt", aldus Jan van Mourik van de werkgeversvereniging.
Al 14 jaar discussieOver de aanleg van een nieuwe weg aan de oostkant van Eindhoven en Helmond wordt al sinds 2000 onderzoek gedaan. De Ruit om Eindhoven moet zorgen voor een goede bereikbaarheid van de regio Eindhoven – Helmond voor de komende tientallen jaren.
Daarnaast moet de Ruit ervoor zorgen dat doorgaand verkeer niet langer voor problemen zorgt in de steden en dorpen langs de route. De Ruit moet er ook voor zorgen dat de snelwegen A2, A67, A50 en A58 minder kwetsbaar worden als er problemen zijn.