'Pas op, korte invoegstrook'; sneller en veiliger door de file op A67 met drie nieuwe apps
Een app die je niet alleen vertelt wanneer je af moet slaan, maar ook wanneer je meer afstand moet houden tot je voorganger, gas terug moet nemen of juist weer door mag gaan rijden. Voor 3,6 miljoen euro (waarvan anderhalf miljoen euro subsidie) ontwikkelden drie groepen bedrijven hún navigatiesysteem van de toekomst.
Geen extra asfaltBram Hendrix, adviseur mobiliteit van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven is als projectleider verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de apps. Hendrix: "Er komt op de A67 voorlopig geen extra asfalt bij en we willen de doorstroming toch verbeteren. Op drie verschillende manieren brengen de apps Smoover, Zoof en Blikr de kennis uit de lussen onder de weg en de camera's langs de weg bij de bestuurder in de auto."
Het doel van de apps is dan wel hetzelfde, maar ze proberen dit elk op een andere manier te bereiken. Smoover koppelt de gegevens uit de lussen onder de weg aan andere data als temperatuur, tijdstip, de aanwezigheid van speciale evenementen in de omgeving, ongelukken etc. Bram Bakker van Smoover: "Op die manier willen we files voorspellen, terwijl ze aan het ontstaan zijn. Dat is dus een stap sneller dan bij de bestaande technieken op de matrixborden."
Punten sparenDe bedenkers van Zoof belonen hun gebruikers met een puntensysteem. Pim Grol van Zoof: "Hoe beter ze zich aan de adviezen van onze apps houden, hoe meer punten ze krijgen. Met die punten sparen ze voor kortingen of gratis spullen bij onze partners."
Blikr werkt weer anders. Deze app richt zich er vooral op om bestuurders te waarschuwen wanneer ze afstand moeten houden of van baan moeten veranderen.
Wil je de Zoof, Blikr en Smoover nu al proberen, dan kan dat. De ontwikkelaars van de apps zoeken namelijk nog testrijders.