Jumbo past Zwarte Piet niet aan: 'We volgen de discussie wel, maar mengen ons hier niet in'
Donderdagmorgen werd bekend dat Albert Heijn Zwarte Piet grotendeels in de ban doet. In de grootste supermarktketen van Nederland zal de beeltenis van Piet alleen nog op snoepgoed opduiken.
'We volgen de discussie'Jumbo associeert Zwarte Piet naar eigen zeggen met het leukste kinderfeest van het jaar. "Net zoals in voorgaande jaren is hij dan ook verwerkt op onze winkelcommunicatie en producten van ons huismerk. We volgen de discussie rondom Zwarte Piet, maar mengen ons hier niet in", laat de supermarktketen uit Veghel weten.
Albert Heijn brengt wel ingrijpende veranderingen aan. In reclames en campagnes binnen en buiten de winkels is de donkere metgezel van Sinterklaas straks niet meer te zien. Op de posters speelt een wit ongeschminkt jongetje de rol van Piet.
'Je moet iets met zo'n discussie'Volgens woordvoerder Els van Dijk is er binnen hoofdconcern Ahold 'lang en goed' nagedacht over het besluit. Het bedrijf wil niet doof zijn voor het maatschappelijk debat rond Zwarte Piet dat 'de laatste tijd duidelijk is verhard'. "Je moet iets met zo'n discussie."
Chocolade-pietjes en ander snoepgoed met de afbeelding van Zwarte Piet blijven wel deel uitmaken van het assortiment van Albert Heijn. Van Dijk: "Heel Nederland komt bij ons over de vloer en dus willen we inspelen op de wensen van iedereen."