Initiatiefnemer Pietitie: ‘Verbaast me niet dat Brabanders voor behoud van Zwarte Piet zijn’
“We merken en een bepaalde kern van bewustwording bij onze volgers op Facebook”, laat Vreugde weten.
De Facebookpagina, opgericht door Vreugde en Kevin van Boeckholtz uit Roosendaal, vergaarde vorig jaar binnen twee dagen meer dan twee miljoen likes.
Kleine veranderingen sneller geaccepteerd“Gelukkig blijft het overgrote deel van onze volgers nog steeds achter Zwarte Piet in de huidige vorm staan, maar we zien wel dat mensen kleine veranderingen sneller accepteren.”
Dan gaat het bijvoorbeeld om het verdwijnen van de grote oorbellen en het veranderen van haardracht. “Die veranderingen zetten geen kwaad bloed, zolang Zwarte Piet maar zwart blijft”, vertelt Vreugde.
Actief op de achtergrondBeide mannen blijven op de achtergrond actief voor het behoud van het Sinterklaasfeest. “Het wordt steeds lastiger om iets nieuws te doen, want grote ketens als Albert Heijn en Jumbo trekken toch hun eigen plan.”
Uit onderzoek van Omroep Brabant en EenVandaag onder bijna 4000 Brabanders blijkt dat 85 procent van de ondervraagden niets wil veranderen aan het uiterlijk van Zwarte Piet.