The New York Times en Duitse uitgever investeren miljoenen in Blendle van Alexander Klöpping uit Oss
De bedenkers van Blendle, naast Alexander Klöpping ook Marten Blankesteijn, zijn blij met de internationale steun waarmee Blendle de kans krijgt ook buiten Nederland aan de weg te timmeren.
De investering was volgens Klöpping hard nodig. "Bij een start-up als de onze investeer je in het begin heel veel en let je niet zo zeer op de inkomsten", vertelt hij. Het geld gaat voornamelijk naar de dure programmeurs en dat kon niet meer uit eigen zak betaald worden. Toch was de Ossenaar niet bang dat er geen investeerder zou komen. "Ik wist dat het goed zou komen."
Klöpping is dan ook blij met de investeerders. Hij is vooral blij dat hij nu van het investeringsproces af is. Dat was volgens de Ossenaar vooral heel zwaar. "Ik zat soms midden in de nacht nog met advocaten aan de lijn."
'Het is een soort huwelijk dat je aangaat'In Nederland was er volgens Klöpping ook wel animo onder de investeerders maar de twee buitenlandse giganten hadden het beste aanbod. "Je moet goed opletten wat je doet, het is toch een soort huwelijk dat je aangaat en er is volledig vertrouwen nodig langs beide kanten."
Namen als The New York Times en Axel Springer brengen heel wat voordelen met zich mee. "De gesprekken met buitenlandse bedrijven gaan een stuk makkelijker", vertelt Klöpping. "Ons kleine bedrijfje zegt die Amerikanen niet zoveel en dan is het fijn dat namen als The New York Times en Axel Springer geloof bieden. Dat geeft je net wat meer gewicht."
Nooit gedachtDe bedenker van Blendl had nooit gedacht dat hij deze investeerders binnen kon halen. "Voor een jongen uit Oss is het best spannend om het gebouw van The New York Times binnen te lopen en dan naar de hoogste etage te mogen", vertelt hij.
Geen complete krantOp dit moment hebben zo'n 130.000 mensen in Nederland een Blendle-account. Gebruikers betalen per artikel. Je hoeft daardoor geen complete krant of een heel tijdschrift te kopen als je maar één artikel wilt lezen. Klöpping spreekt in Nederland van een succes en hoopt dat nu uit te rollen naar het buitenland. "We willen iets doen waardoor jonge mensen gaan betalen voor journalistiek", vertelt hij. "Op deze manier komen daar alleen maar meer mensen bij."
Blendle ging in april dit jaar van start. Toen gaf Klöpping al aan dat het gaaf zou zijn als een krant als The New York Times zich aan zou sluiten bij Blendl. Dat heeft hij nu bereikt en dus is het tijd om verder te kijken. Waar wil de Ossenaar bijvoorbeeld over een jaar staan met zijn bedrijf? "Dan hoop ik in een groot Europees land succesvol te zijn."