Maxima Medisch Centrum gebruikt social media het best
Waar vorig jaar 45 ziekenhuizen volgens de onderzoekers voldoende scoorden op social mediagebied, zijn er dat dit jaar slechts zeven.
Geen oliebollenlijstje"Dit lijkt misschien op weer zo'n oliebollenlijstje, maar hoe een ziekenhuis met de patiënt omgaat op social media is van wezenlijk belang voor de ervaring van de cliënt", zo legt Kessels uit. Het MMC beseft dat maar al te goed en is er volgens woordvoerder René Westbroek al een aantal jaar mee bezig.
"We hebben volgers op Twitter, Facebook, Pinterest en Instagram. Daar experimenteren we mee en we leren ervan." Doel voor het MMC is dat patiënten zo goed mogelijk hun zorgtraject doorlopen. "Als ze vragen hebben zorgen we dat die zo snel mogelijk worden beantwoord."
Dichtbij de patiëntHet MMC probeert dichtbij de patiënt te staan. Dat kan bijvoorbeeld zijn door iemand een kop koffie aan te bieden die op Twitter klaagt dat hij zo lang moet in het ziekenhuis. "Zo iemand voelt zich dan in ieder geval serieus genomen. Patiënten moeten het gevoel hebben dat ze ons al kennen voordat ze het ziekenhuis binnenkomen", zo legt Westbroek uit.
Dat het belangrijk is dat de patiënt via social media een goed gevoel bij een bepaald ziekenhuis krijgt, wordt onderstreept door onderzoeker Kessels. "Social media is een belangrijk onderdeel van de wereld waar we ons nu in bevinden. Daarnaast is door marktwerking de mening van de patiënt belangrijker geworden. Kijk, een ziekenhuis heeft twee klanten. De patiënt aan de ene kant en de zorgverzekeraar aan de andere kant. Daarin kan een patiënt in overleg met zijn zorgverzekeraar eerder voor jouw ziekenhuis kiezen."