Opfriscursus autorijden voor 'oudjes': 'Ik wil gewoon lekker blijven rijden, dan ben je vrij'
Mevrouw Janssen uit Vught wacht op de stoep tot ze opgehaald wordt door Autorijschool Coenen voor haar opfriscursus autorijden. Ze heeft er zin in: "Ik vind het autorijden heel erg leuk. Vandaar dat ik het fijn vind om even een opfriscursus te doen, zodat ik weer wat zekerder word op de weg."
Mevrouw Janssen woont namelijk al een tijdje een groot deel van het jaar in Spanje. Daar rijdt ze volop auto, maar in Nederland nog nauwelijks. "En rijden in Spanje of in Nederland is echt een verschil", legt mevrouw Janssen uit.
"Hier in Nederland heb je tegenwoordig zoveel rotondes. Dat kennen ze helemaal niet in Spanje. En voor- en op een rotonde moet je zoveel tegelijkertijd doen: letten op auto's, voetgangers en wielrenners die oversteken. Ik vind het lastig."
Vooral kilometers makenJan Cools van autorijschool Coenen is precies op tijd. "Nou, daar gaan we weer mevrouw Janssen, even weer een paar rotondes doen", zegt hij opgewekt. Cools geeft al een aantal jaar speciale opfrislessen aan ouderen. Zowel theorie als praktijk. Zijn visie is dat ouderen vooral moeten blijven rijden.
"En dan heb ik het niet over het wekelijkse ritje naar de supermarkt. Nee, kilometers maken", aldus Cools. Volgens de rij-instructeur zijn oudere mensen vaak onterecht bang dat hun rijbewijs wordt ingenomen als ze zich melden voor hulp bij het autorijden. "Maar dat is het laatste wat wij willen", zegt Cools. "Voor veel oudere mensen is het rijbewijs een onderdeel van hun zelfstandigheid. Zorg dus dat je goed kan rijden en op de hoogte bent van alle nieuwe regels, dan blijf je ook op de weg."
Mevrouw Janssen heeft in ieder geval op tijd aan de bel getrokken. De opfriscursus bevalt haar heel goed. Samen met instructeur Cools oefent ze behoorlijk wat rotondes en ze weet waar ze op moet letten. "Je moet rustig een rotonde naderen, dan heb je tijd om alles te overzien."
Tevreden zet ze na een uur de auto aan de kant. Volgende week gaat ze weer op pad met Cools net zolang tot ze zeker genoeg is van haar zaak. "Ik heb geen angst en dat wil ik ook niet krijgen. Ik wil gewoon lekker blijven rijden, dan ben je vrij. En ik ben alleen, dus ik moet wel blijven rijden om ergens te komen en zelfstandig te kunnen blijven."
Moeilijk bereikbare doelgroepVeilig Verkeer Nederland hoopt dat er meer mensen het voorbeeld van mevrouw Janssen gaan volgen. Voor hen zijn oudere bestuurders een lastige doelgroep om te bereiken. "Ze hebben vaak een minder groot netwerk of zitten in een isolement, zegt Paul Gondrie, voorzitter van Veilig Verkeer Nederland Noord-Brabant.
"We kunnen tal van hulpmiddelen aanbieden, maar dan moeten we de mensen die het nodig hebben wel kunnen bereiken. En op dit moment is dat maar een kleine tien procent en dat is te weinig." Met spotjes op televisie en advertenties in de krant hoopt Veilig Verkeer Nederland oudere mensen bewust te maken van hun kwetsbaarheid. "Het zijn vaak gehoorproblemen, de reactiesnelheid die minder wordt, maar ook het niet op de hoogte zijn van de actuele verkeersregels. We kunnen mensen bij veel van dit soort problemen helpen", aldus Gondrie.
Tussen 2007 en 2013 was zo'n 45 procent van de dodelijke verkeersslachtoffers 60 jaar of ouder. Vorig jaar was 67% van de dodelijke fietsongelukken een 60-plusser. En bij auto-ongelukken was dat 1 op de 4. Harde cijfers die roepen om maatregelen.
"Het is niet de bedoeling dat oudere mensen niet meer de weg niet meer op gaan", zegt Gondrie. "Maar ze moeten wel inzien dat ze kwetsbaar zijn en hulp zoeken als dat nodig is. Anders gaat het aantal verkeersdoden onder ouderen snel toenemen."