Video

A4 open: Brabant heeft er een nieuwe snelweg bij, de snelste weg tussen de wereldhavens

24 november 2014 om 07:00
nl
Klutsdorp beleefde maandagochtend vroeg een historisch moment. Rijkswaterstaat opende bij het gehucht in alle stilte de nieuwe A4. De autosnelweg is daarmee in Brabant 'compleet'. We hebben met de A4 voortaan de kortste weg tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen. Vroeger moest alle noord-zuid-verkeer langs Breda of Roosendaal.
Geschreven door

Rijkswaterstaat begon om vijf uur met het openen van de snelweg. Dat gebeurde met zogeheten blokrijden. De afzettingen bij de op- en afritten werden weggehaald waarna twee wagens van Rijkswaterstaat het verkeer langzaam over de nieuwe weg leidden. Eerst werd het deel tussen Halsteren en Dinteloord gedaan, daarna volgde de andere rijrichting.
[Youtube:body:http://youtu.be/5rDqgWl5V4Q?list=PLSI0DBiaKNnxP7qpZXqZfEk_H1CpygFwo]
'Bijzonder'"Het is prima verlopen", zegt Alex van den Hoek, officier van dienst van Rijkswaterstaat. "Heel bijzonder om dit te doen, want zo vaak gebeurt het niet meer in ons land dat we een compleet nieuwe snelweg in gebruik nemen."
Speciaal aan de nieuwe weg is volgens hem de belijning. Die bestaat uit een soort van druppeltjes in de vorm van een honingraat, waardoor licht van de koplampen heel goed wordt gereflecteerd. "Het nieuwste van het nieuwste. Het is net of je met groot licht rijdt."
TijdwinstDe route over Steenbergen levert naar verluidt een tijdwinst op die kan oplopen tot twintig minuten. Een ander voordeel: we kunnen makkelijker omrijden als er ergens een file staat.   [Tweet:body:https://twitter.com/MarrieMeeuwsen/status/536730655670169600][Tweet:body:https://twitter.com/MarrieMeeuwsen/status/536743893405298688]
De A4 is tergend langzaam aangelegd, het leek wel een puzzel. De trage aanleg had vooral te maken met geldgebrek en lange discussies en onderzoeken over waar de snelweg precies moest komen. In de tussentijd werd het alleen maar drukker op de provinciale weg N259 bij Steenbergen, met vreselijke verkeersongelukken en slachtoffers tot gevolg.
Steeds meer asfalt en een aquaduct Het eerste asfalt kwam al in de jaren zeventig (1971-1973) tussen Willemstad en Dinteloord. Toen kreeg de weg de naam A29. In 1993 ging de snelwegverbinding tussen Bergen op Zoom/Woensdrecht en Antwerpen open. Daarna volgde in 2007 een stuk snelweg (zeven kilometer) bij Halsteren met een afslag naar het Zeeuwse eiland Tholen.
Nu is het laatste puzzelstuk klaar: het grootste en kostbaarste stuk, tussen Klutsdorp en Dinteloord: de laatste vijftien kilometer asfalt, met een primeur: het allereerste Brabantse snelweg-aquaduct. De enorme betonnen 'bak' met de naam 'Steenbergen aan Zee' is nu deel van de vaarweg naar de Steenbergse haven. Alle autoverkeer gaat onder het water door.
Met de nieuwe snelweg -die ook wel Zoomweg wordt genoemd- komt een einde aan toegenomen verkeersdrukte in Halsteren, Steenbergen en Welberg. De weg raakte snel verstopt, vooral in de spits. De weg is over een tijdje onderdeel van de verbinding Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen. Alleen bij Schiedam ontbreekt nog een stuk snelweg, ook een puzzelstuk.
Meer asfalt, meer spreiding van verkeer West-Brabant is door de A4 beter ontsloten. Noord-zuid-verkeer tussen de randstad, West-Brabant en Vlaanderen kan kiezen uit vier hoofdroutes: de A27, de A16, de A17 en nu ook de A4. Met de nieuwe alternatieve weg kan het verkeer in het westen van de provincie zich nog meer ‘verspreiden’. In 2012 maakte Rijkswaterstaat bekend dat met de snelweg de reistijd tussen de havens 30 procent afneemt. De effecten zouden merkbaar moeten zijn in de hele regio: de A16 bij Breda wordt ontlast: dat zou daar twintig procent verkeer kunnen schelen. Zelfs op 'dwarsverbindingen' als de A59 bij Fijnaart wordt twintig procent minder verkeer verwacht.
Het wordt uiteraard wel drukker op de A4,

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.