Celliste Mayke Rademakers mengt Bach met hedendaags werk op elektrische cello
Rademakers speelt heel veel samen met pianist Matthijs Verschoor. Met hem bracht ze ook al cd's uit, onder andere met muziek van Rachmaninoff en Shostakovich, maar de cellosuites zijn een solowerk. Veel mensen hielpen haar maar uiteindelijk moest ze het zelf doen.
WereldberoemdBach schreef zijn cellosuites omstreeks 1720. Rademakers noemt ze 'het oude testament' van haar instrument. De composities zijn wereldberoemd en nogal wat grote cellisten hebben er in de loop der tijd heel verschillende opnamen van gemaakt.
Zelf werd Mayke Rademakers gegrepen door de muziek tijdens een Paaswake een paar jaar geleden. Tevoren had ze te horen gekregen dat er na de muziek niet geapplaudisseerd zou worden en in de stilte die toen na dat concert viel, besloot ze dat ze de cellosuites serieus wilde instuderen.
Geen darmen Mayke is geen aanhanger van de 'authentieke uitvoeringspraktijk' waarbij oude muziek zo veel mogelijk op oude instrumenten (of op kopieën daarvan) wordt gespeeld. Voor haar geen snaren van darmen. Ze speelde de cellosuites op haar eigen instrument, een cello die in de vorige eeuw werd gebouwd door een vioolbouwer in Den Bosch.
Voor de hedendaagse opnamen die tussen de cello suites staan, wil ze de luisteraar Bach extra intens laten beleven. 'Als je de muziek van Bach zó hoort, word je je er meer van bewust dat het muziek van driehonderd jaar oud is.'