Bedrijf achter Phileas-bussen failliet verklaard
Het faillissement is aangevraagd door de drie aandeelhouders: bussenbouwer VDL, ICT-bedrijf Simac en de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM). De rechtbank in Den Bosch heeft advocaat Jaap van der Meer uit Best aangesteld als curator.
BetalingenVDL laat weten dat het faillissement van bouwer APTS komt door diverse verliesgevende projecten, omdat betalingen uitbleven. Er was geen zicht op verbetering, aldus een woordvoerster. VDL probeert voor de vijftien personeelsleden werk te vinden.
De Phileas werd de tram van de 21e eeuw genoemd. De bus werkte met een virtueel geleidingssysteem. De Phileas rijdt in Eindhoven, Istanbul en het Franse Douai.
Hogere eisenVDL-directeur Jan Mooren legde uit dat er problemen zijn ontstaan toen de Fransen hogere eisen gingen stellen aan het geleidingssysteem. Aan die eisen kon nooit worden voldaan. "De software kwam niet van de grond. Het is eeuwig zonde. Er was veel belangstelling voor, maar iedereen wachtte af. Totaal geleid rijden is nu nog een stap te hoog", concludeerde hij woensdag. Vooral VDL heeft veel geld geïnvesteerd en tekorten steeds aangevuld, legde hij uit. Er was geen zicht op verbetering.
APTS werd in 1998 opgericht naar aanleiding van het faillissement van DAF. De BOM heeft in het begin beperkt geïnvesteerd. Curator Jaap van der Meer liet weten dat het bedrijf nog actief is en dat opdrachten nog worden afgemaakt.