Hoe kies ik de juiste rijstrook op snelweg? Half miljoen subsidie voor onderzoek consortium met NXP
Wetenschappers kijken met het onderzoek naar manieren om automobilisten de juiste rijstrook te helpen kiezen. Die manieren moeten zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer, waardoor er tot wel veertig procent minder files ontstaan.
Computersysteem geeft adviesDe bedoeling is dat een verbeterd gps-systeem automobilisten helpt om een rijstrook te kiezen. Het systeem bepaalt de positie op een rijstrook en geeft die door aan andere weggebruikers. Dankzij die informatie, gecombineerd met bijvoorbeeld wegwerkzaamheden en snelheidslimieten, kan het systeem een rijstrookadvies geven.
Er komt heel wat meer bij kijken om automobilisten juist te adviseren, zeggen de onderzoekers. Zo moet een computersysteem bijhouden waar automobilisten rijden. Ook moet het weten welke gevolgen het wisselen van een rijstrook heeft voor het andere verkeer. En zeker niet onbelangrijk: willen automobilisten wel zomaar wisselen van rijstrook?
"Van tevoren weet je nooit tot welk gedrag een advies gaat leiden", zegt onderzoeksleider Bart van Arem van de TU Delft, waarmee NXP samenwerkt. "Gaan mensen langzamer of juist sneller rijden? Daar besteden we veel aandacht aan."
Jarenlang onderzoekBinnen vier jaar willen de onderzoekers antwoord krijgen op deze en andere vragen. Dan moet het project, dat Taking the Fast Lane heet, zijn afgerond. NXP en de TU Delft werken hiervoor samen met een consortium dat verder bestaat uit Rijkswaterstaat, SWOV, Technolution, TomTom en het Duitse centrum voor lucht- en ruimtevaart DLR.
NXP levert de techniek achter een eventueel systeem dat uit het project voortvloeit, zegt een woordvoerder. Het bedrijf doet niet actief mee aan het onderzoek, maar houdt de ontwikkelingen nauwgezet in de gaten.