'Blackbox' voor auto's moet discussie over gereden snelheid bij ongeluk voorkomen, zegt Fietsersbond
De Pool had zijn auto niet onder controle, ging slingeren en kwam uiteindelijk op een fietspad terecht. Daarbij reed hij het 2-jarige meisje en haar opa en oma dood.
De man, die niet had gedronken, kreeg een taakstaf. De rechter acht bovendien niet bewezen dat de man te hard reed. De Pool beweerde zelf dat hij niet harder reed dan 80 kilometer per uur, terwijl het politieonderzoek een andere snelheid suggereerde. De Vereniging Verkeersslachtoffers reageerde woedend.
'Gegevens nuttig bij analyseren ongeluk'Volgens de Fietsersbond kan het helpen om auto's en andere motorvoertuigen voortaan altijd de snelheid te laten registreren. Die gegevens kunnen achteraf nuttig zijn bij bijvoorbeeld het analyseren van ongelukken. De politie zou in die gevallen toegang moeten krijgen tot de systemen, aldus de bond.
De Fietsersbond wil dat het systeem er snel komt en meteen landelijk wordt uitgerold. "Technisch is dit nogal eenvoudig en in de praktijk zijn veel moderne auto's al met een dergelijke systeem uitgerust."
Volgens een woordvoerster dacht de bond al langer na over het systeem. "Door de actualiteit is het nog urgenter geworden dat het er komt. We zoeken momenteel steun bij de politiek", zo zegt ze.
Systeem niet nieuwHet idee van het opslaan van autogegevens van de Fietsersbond is overigens niet nieuw. De politiek was er jarenlang mee bezig toen regeringspartijen werkten aan de kilometerheffing. Dat was een plan, waarbij automobilisten per kilometer moesten betalen. Technisch is dit mogelijk.
Het kabinet bepaalde twee jaar geleden dat de kilometerheffing er niet kwam. Er was niet met honderd procent zekerheid te zeggen dat het systeem files zou verminderen, terwijl de kilometerheffing hiervoor wel was bedoeld.
Lees ook: Tienduizenden 'likes' voor petitie tegen uitspraak Pool, initiatiefnemer stapt ermee naar OM