Beneluxtrein rijdt op 14 december nog niet door naar Amsterdam door ontbreken Belgische goedkeuring
Wel gaat de trein vaker rijden: 16 keer in plaats van 12 keer per dag.
Dat blijkt uit een brief van staatssecretaris Mansveld aan de Tweede Kamer. De extra treinstellen die moeten worden ingezet, blijken nog niet goedgekeurd voor het rijden op het Belgische spoor.
Niet rechtstreeks van Roosendaal naar AmsterdamDe Nederlandse Inspectie Leefomgeving en Transport heeft wel groen licht gegeven, zo dat in ieder geval de frequentie op 14 december kan worden opgevoerd tot 16 treinen per dag, maar wel nog steeds tussen Den Haag en Brussel.
Reizigers in Rossendaal blijven hierdoor voorlopig verstoken van een rechtstreekse intercity naar Amsterdam.
Na twee jaar nog steeds geen volwaardige BeneluxtreinDe oude Beneluxtrein is twee jaar geleden gestopt om plaats te maken voor de Fyra tussen Amsterdam en Brussel. Maar al na zes weken viel het doek voor deze wannabe-flitstrein uit Italië.
Ondanks de maatschappelijke roep daarom bleek het toen niet mogelijk om de Beneluxtrein weer volledig op te starten omdat de dienstregelingen van NS en NMBS al helemaal op het Fyra-avontuur waren ingericht. Het lukte pas na een jaar een deel van de verbinding te herstellen, namelijk twaalf keer tussen Den Haag en Brussel.
De bedoeling was om met ingang van de nieuwe dienstregeling 2015 de Beneluxtrein weer te laten rijden zoals vóór de Fyra: zestien keer per dag tussen Amsterdam en Brussel via Roosendaal.
NMBS: toestemming komt wèl op tijd Dat lukt waarschijnlijk dus niet per 14 december, maar moet wel zo spoedig mogelijk, zo blijkt uit de brief van de staatssecretaris.
Maar de Belgische Spoorwegen NMBS gaan er vanuit dat de goedkeuring door de Belgische toezichthouder op het spoor DIVS er toch op tijd komt. Volgens een woordvoerder klopt het dat de goedkeuring er op dit moment niet is, maar het gaat niet om revolutionair nieuwe treinstellen zoals de Fyra. Hij verwacht dan ook dat er op 14 december gewoon eens per uur een intercity rijdt tussen Amsterdam en Brussel.
Daarbij blijft echter het probleem van de extra vertragingen in België waarschijnlijk tot eind volgend jaar bestaan.