Van ‘om te kotsen’ tot ‘kippenvel’: lange kerstreclame Jumbo met bekende sterren wisselend ontvangen
De boodschap van de reclame is dat er met kerst voor mensen, die het iets minder hebben, moet worden gezorgd. Met de commercial wil Jumbo geld ophalen voor de Voedselbank. Maar de combinatie van die boodschap en tegelijk tientallen dure zangers en zangeressen inhuren - waaronder Jan Smit, René Froger en Ruth Jacott - valt niet bij iedereen goed.
Plagiaat?Veel kijkers verwijten Jumbo dat ze te veel hebben gekeken naar de wereldberoemde Coca Cola-kerstreclame. Ook in de clip van de Veghelse supermarkt rijdt er een grote verlichte vrachtwagen door het donkere landschap.
“Prima jatwerk van Jumbo”, aldus Chris Beukers. Ook Claudia van de Werf is het niet ontgaan: “Ik zie dat Jumbo een Coca Cola kersttruc heeft aangeschaft.” De boodschap van Jumbo zou bovendien niet origineel zijn omdat het te veel raakvlakken heeft met die van Band Aid.[Tweet:body:https://twitter.com/Edwinvo/status/541674325976563712]
'Meest gehate reclame'De kritieken houden daar niet op. NRC-journalist Norbert Pek walgt van de reclame. “Dat dure Jumbo-gedrocht gaat op de valreep de meest gehate reclame van 't jaar worden. Komt de Braziliaanse Hyundai-reporter nog goed weg.”
Tim Calis geeft ook kritiek op de clip. “Geef je bakken uit voor een kerstclip, lukt het je niet om beeld en geluid synchroon te laten lopen.” Daan van Vliet heeft vooral moeite dat Jumbo zoveel geld in de reclame heeft gestoken. “Als je van al dat geld van de reclame nou eens maaltijden had gekocht, hadden veel mensen een hele leuke kerst!”[Tweet:body:https://twitter.com/ILUMUOTI/status/541672803138027520]
'Vrij briljante reclame'Maar er zijn ook veel positieve geluiden. Bijvoorbeeld van Samantha. “Ik wil even zeggen dat ik de Jumbo-reclame en de actie voor de daklozen ontzettend mooi vind. Ik ben trots dat ik daar werk.” Nol Goulmy is het eens met Samantha. “Topreclame. Grote klasse! Hier kunnen de concurrenten niet aan tippen.”
Twitteraar Rogier kreeg zelfs ‘kippenvel’ tijdens het kijken. "Vrij briljante reclame. Krijg niet snel kippenvel van prijsvechtende grootgrutters, maar dit zit aardig in elkaar”, zo laat hij weten. Kaylee Heemskerk is ook fan. "Hoe een schrijnende boodschap prachtig overgebracht wordt.''
Deelname BN'ersHet is niet duidelijk of de BN'ers zijn betaald voor hun deelname aan de commercial. Op de site meldt Jumbo dat de opbrengst van de single 'Kerstmis vier je samen' ten goede komt aan de actie.[YouTube:body:http://youtu.be/VJ_eie3WtCc][Tweet:https://twitter.com/Mdielemans/status/541672255336751104][Tweet:https://twitter.com/MiekPiek/status/541672239868153856][Tweet:https://twitter.com/Joeyy0172/status/541672194737459202][Tweet:body:https://twitter.com/Sven__M/status/541672178069274624][Tweet:body:https://twitter.com/adadevaal/status/541670533285564417]'[Tweet:https://twitter.com/StevieRosa/status/541669848263430144]