D-Day voor A2 tussen Den Bosch en Eindhoven: mag derde rijstrook openblijven?
Er zijn veel bezwaren tegen die al lang gerealiseerde verbreding. Natuurorganisaties lopen te hoop tegen de negatieve gevolgen voor de natuur doordat er meer auto's op de weg zouden gaan rijden. Vooral de bijzondere blauwgraslanden bij Den Bosch zouden te lijden krijgen onder meer uitstoot van uitlaatgassen.
Vorig jaar besloot de bestuursrechter hierover een oordeel te vragen aan het Europese Hof van Justitie in Luxemburg. In het besluit van de minister om de A2 uit te breiden was namelijk een bepaling opgenomen dat er nieuwe blauwgraslanden aangelegd zouden worden. De bestuursrechter wilde van het Hof weten of dat voldoende compensatie was voor de dreigende aantasting.
Natuurcompensatie niet nodigNa de uitspraak in mei van het Luxemburgse Hof kwam er een nieuw natuuronderzoek. Volgens de minister bleek toen dat de inmiddels verbrede A2 geen nadelige gevolgen heeft voor de blauwgraslanden. De minister vond toen dat er zelfs geen nieuwe blauwgraslanden hoefden worden aangelegd. Desondanks zal het rijk toch op vrijwillige basis nieuwe blauwgraslanden aanleggen.
Woensdag wordt duidelijk of dat voldoende is om de bezwaren af te wijzen of dat de natuurorganisaties gelijk krijgen en de derde rijstrook dicht moet.