Derde rijstrook A2 blijft gewoon open na uitspraak Raad van State
Er waren veel bezwaren tegen die al lang gerealiseerde verbreding. Natuurorganisaties liepen te hoop tegen de negatieve gevolgen voor de natuur doordat er meer auto's op de weg zouden gaan rijden. Vooral de bijzondere blauwgraslanden bij Den Bosch zouden te lijden krijgen door onder meer uitstoot van uitlaatgassen.
Vorig jaar besloot de bestuursrechter hierover een oordeel te vragen aan het Europese Hof van Justitie in Luxemburg. In het besluit van de minister om de A2 uit te breiden was namelijk een bepaling opgenomen dat er nieuwe blauwgraslanden aangelegd zouden worden. De bestuursrechter wilde van het Hof weten of dat voldoende compensatie was voor de dreigende aantasting.
Natuurcompensatie niet nodigNa de uitspraak in mei van het Luxemburgse Hof kwam er een nieuw natuuronderzoek. Volgens de minister bleek toen dat de inmiddels verbrede A2 geen nadelige gevolgen heeft voor de blauwgraslanden. De minister vond toen dat er zelfs geen nieuwe blauwgraslanden hoefden worden aangelegd. Desondanks zal het rijk toch op vrijwillige basis nieuwe blauwgraslanden aanleggen.
De Afdeling bestuursrechtspraak is van oordeel dat de minister op basis van nieuw natuuronderzoek naar de gevolgen van de wegverbreding nu zeker weet dat 'de natuurlijke kenmerken' van het 'Vlijmens Ven, Moerputten& Bossche Broek' niet worden aangetast.
Uit dit natuuronderzoek van juni 2014 blijkt dat de blauwgraslanden zich in betere staat bevinden dan werd aangenomen . Bovendien blijkt uit het nieuwe onderzoek dat de oppervlakte blauwgraslanden is toegenomen.
Ten slotte is de stikstofneerslag als gevolg van de wegverbreding structureel lager dan in het eerste natuuronderzoek werd verwacht. De wegverbreding zal dan ook geen ecologische effecten hebben op de blauwgraslanden, aldus de Afdeling bestuursrechtspraak.