Forse ontslagronde Wegener: 400 voltijdsbanen weg, 60 op redacties Brabantse kranten

11 december 2014 om 17:35
nl
Bij De Persgroep/Wegener verdwijnen in totaal 400 voltijdsbanen, waarvan 275 het rechtstreekse gevolg zijn van de overname van Wegener door De Persgroep. Dat heeft de beoogd journalistiek directeur van de nieuwe combinatie AD/Regiogroep Erik van Gruijthuijsen donderdag gezegd.
Geschreven door

Op de redacties van het Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad en BN DeStem verdwijnen zestig voltijdsbanen.
“Het gaat om een forse ingreep, maar tegelijk investeren we 20 miljoen euro in digitale verbeteringen, maken we een dikkere krant en krijgen de lezers een magazine. We zetten alles op alles om de digitalisering te laten renderen'', aldus Van Gruijthuijsen.
Meer ontslagen Wegener dan PersgroepOp de redacties verdwijnen door de overname 93 banen, het overige deel betreft sales en marketing en ondersteunende functies. De komende periode zal worden bekeken hoe met de boventallige functies wordt omgegaan, aldus de onderneming, die onder de naam de Persgroep Nederland verdergaat. De 275 banen die worden geschrapt, komen bovenop de al lopende reorganisaties binnen Wegener. Naar verwachting verdwijnen er meer banen bij Wegener dan bij De Persgroep.
Wegener is uitgever van regionale kranten als Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, BN DeStem, De Gelderlander, De Stentor Twentsche Courant Tubantia en PZC. Het bedrijf heeft al tijden last van een teruglopende omzet, mede door dalende advertentie-inkomsten. Mecom, de huidige eigenaar van Wegener, leed daardoor in de eerste helft van dit jaar een nettoverlies van ruim drie miljoen euro.
'Investering kwaliteit'De media die de fusie betrokken zijn, tellen in totaal 2943 voltijdsbanen, waarvan bijna 1400 op de redacties. Het gaat om elf landelijke en regionale nieuwsmerken, meer dan 150 lokale weekkranten en vijf puur digitale merken.
“Ons startpunt is investeren in de redactionele kwaliteit, want dat is het bestaansrecht van onze merken. Daarnaast moeten we kijken hoe onze nieuwsproducten slimmer kunnen aansluiten op de veranderende behoefte van de klant'', aldus Christian Van Thillo, topman van De Persgroep.
'Dikkere kranten'Volgens Susan Duinhoven, bestuursvoorzitter van Wegener, levert het samenvoegen van de bedrijven voordelen op voor zowel lezers als adverteerders. Zij gaan 'dikkere en meer afwisselende' kranten krijgen en worden online 'veel beter' bediend.
De Persgroep maakte afgelopen juni bekend Mecom, moederbedrijf van Wegener, te willen overnemen. De deal is nog onder voorbehoud van goedkeuring van concurrentiewaakhond ACM. Een besluit hierover wordt uiterlijk eind januari verwacht.
Persgroep en WegenerDe Persgroep is het mediabedrijf van Christian van Thillo, een telg uit een van de rijkste ondernemersfamilies van België. In Nederland heeft de onderneming onder meer het AD, De Volkskrant en radiozender Q-music in handen. Afgelopen zomer werd bekend dat De Persgroep ook Mecom, het moederbedrijf van de regionale kranten van Wegener, overneemt.
Krantenconcern Koninklijke Wegener is de uitgever van veel lokale en regionale dag- en weekbladen in Nederland. Grote titels als het Brabants Dagblad, de Gelderlander en de Stentor zijn onderdeel van Wegener. Maar ook kleinere, bijvoorbeeld Groot Groningen, Delftse Post en Huis aan Huis Enschede.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.