Weer problemen bij brug over Máximakanaal: weg deels afgesloten voor onderzoek vochtplekken
De splinternieuwe brug is sinds de zomer open en bestaat uit twee verschillende betonconstructies. Bij de ene constructie zitten er vochtplekken in het beton, bij de andere niet.
Dat is vreemd, vertelt Suzanne Maas van Rijkswaterstaat. “Allebei de bruggen hebben tussen de weg en de betonconstructie en waterdichte tussenlaag die zorgt dat er geen vocht in het beton komt. Bij de ene werkt die laag, maar bij de zuidelijke constructie blijkbaar niet.”
Geen instortingsgevaarVolgens Rijkswaterstaat leveren de vochtplekken geen gevaar op. “Maar het is wel iets dat we willen onderzoeken.” Als het vocht vermengd raakt met strooizout kan dat de brug aantasten.
“Dat is niet ernstig, maar het kan zijn dat we de brug dan een aantal jaren eerder moeten vervangen. Dus we gaan liever nu onderzoeken en eventueel repareren. Dat kunnen we alleen doen als er geen verkeer rijdt.”
Niet de eerste brug met problemenDe brug bestaat uit twee verschillende constructies die elk twee rijstroken hebben. Van de vier rijstroken tussen Veghel en Den Bosch gaan er nu twee dicht voor onderzoek. Het verkeer kan gebruik blijven maken van de twee rijstroken die open zijn.
Eind november bleek dat de spoorbrug over het Máximakanaal vier centimeter te laag was. Daar wordt ook nog gekeken naar hoe het probleem opgelost wordt.