Rinette Zorg in Best onder verscherpt toezicht gesteld, bestuur erkent problemen
Rinette Zorg verzorgt, verpleegt en begeleidt ongeveer veertig cliënten in de regio Best. Ook biedt de organisatie huishoudelijke hulp. Volgens de Inspectie voor de Gezondheidszorg, oftewel de IGZ, gaan daarbij alleen regelmatig zaken mis.
Problemen met kwaliteit en veiligheidTijdens meerdere inspectiebezoeken bleek dat er 'aanhoudende problemen waren' met de kwaliteit en de veiligheid van de zorg die het team persoonlijke verzorging en verpleging leverde. Zo waren leidinggevenden niet op de hoogte over de protocollen om veilig medicijnen toe te dienen. Ook beschikten ze over te weinig kennis en vaardigheden om de cliënten voldoende te verzorgen.
Het IGZ vindt dat het management te langzaam reageert. "De directie is er tot nu toe onvoldoende in geslaagd om de noodzakelijke verbeteringen door te voeren. Daarom heeft de inspectie Rinette Zorg voor zes maanden onder verscherpt toezicht gesteld", aldus de overheidsorganisatie in een verklaring.
Rinette Zorg: IGZ heeft gelijkDe top van Rinette Zorg erkent de problemen, die zouden zijn ontstaan onder het bewind van het vorige bestuur. “In maart van dit jaar, bij onze aanstelling, troffen wij onvoldoende expertise en aandacht aan in de organisatie voor de kwaliteit van zorg. Door de krappe arbeidsmarkt heeft het aannemen van personeel en het organiseren van toezicht met deze expertise te lang geduurd”, zegt het bestuur.
De directie heeft naar eigen zeggen een plan opgesteld om binnen drie maanden aan de normen van de inspectiedienst te voldoen. De focus ligt daarbij op de veiligheid bij het toedienen van medicijnen en het waarborgen van de kwaliteit. Volgens directeur Robbert Kastercum zijn cliënten niet in gevaar.
Incidenten vaker gemeld“Incidenten worden vaker gemeld en een onafhankelijke commissie binnen Rinette Zorg pakt elk geval op, analyseert trends en adviseert de directie op de te nemen maatregelen om de kwaliteit te verbeteren”, aldus het bestuur.
“Medewerkers worden begeleid en getraind om dit belangrijke hulpmiddel voor kwalitatieve zorg te gaan gebruiken. Elke maand zullen wij de voortgang aan de Inspectie en de Raad van Toezicht rapporteren.”