PSV wil wedstrijdshirts zelf gaan verkopen, middenstand niet blij: 'Dat is een financiële strop'
Vanaf volgend seizoen is Umbro de shirtsponsor van PSV. Het kledingsmerk heeft een contract van vijf jaar met de Eindhovense voetbalclub. De afgelopen twintig jaar was Nike kledingsponsor van PSV.
PSV verkoopt meeste shirts al zelfVolgens VI heeft PSV vanwege commercieel belang ervoor gekozen om de shirts zelf te verkopen. Het grootste gedeelte van de shirts verkoopt PSV nu al zelf. Vooral de laatste jaren verkoopt de club beduidend meer shirts zelf.
Gemiddeld worden er ieder jaar zo'n 18.000 shirts verkocht. PSV verwacht dat de meeste fans naar de club toe zullen stappen als er geen shirt meer te krijgen zijn bij een sportzaak in de buurt.
Shirts vijf euro goedkoper De verkoopwijziging heeft wel een voordeel van de fans. De shirts van Umbro worden vijf euro goedkoper. Nu betaal je 84,99 euro voor een Nike-shirt van PSV, een shirt van Umbro zal 79,99 euro gaan kosten.
JammerlijkPerry Santegoeds, eigenaar van sportzaak Geretti, is niet blij met de ontwikkeling. "Het is een jammerlijke zaak voor ons", zo zegt hij. "Wij verkopen op jaarbasis toch duizend shirtjes. Dat is toch een omzet van 75.000 euro die we gaan missen. Dat is in deze tijden toch een heel moeilijk verhaal."
"Aan de ene kant begrijp ik het wel", vervolgt Santegoeds. "Een voetbalclub moet alles doen om te overleven, om ergens geld uit te halen. Aan de andere kant hebben wij de tenues van alle Europese topclubs in de winkel hangen en de club die tien kilometer van je af zit, waar heel Helmond gek van is, die hangt niet bij je binnen. Het is een licentieproduct, dus PSV is daar uiteindelijk ook goed mee."
Financiële stropPSV zegt binnen twee weken meer duidelijkheid te verschaffen over het wedstrijdshirt. Zo lang wil Santegoeds niet wachten. Hij gaat contact opnemen met de leiding van de Eindhovense club. "Om te kijken of wij dan toch die shirts kunnen verkopen in Helmond. Het blijft een financiële strop", aldus Santegoeds.