Op een motor op batterijen in 80 dagen de wereld rond, studenten TU/e zijn er klaar voor
De reis rond de wereld is 40.000 kilometer lang en moet het team van de TU/e in tachtig dagen volbrengen. De wedstrijd voor voertuigen die geen gebruik mogen maken van fossiele brandstoffen zal in 2016 voor het eerst worden gehouden.
De denktankDe uitdaging voor de jonge wetenschappers van Team Storm is om een motor te ontwikkelen waarop een rijder het 40.000 kilometer vol kan houden en die ook nog eens wordt aangedreven door stroom. De jonge techneuten zijn er al maanden mee bezig. Donderdagavond wordt het ontwerp voor het eerst gepresenteerd.
"De afgelopen maanden zijn we vooral bezig geweest om de motor te ontwerpen op de computer. Na onze media-presentatie gaat de bouw beginnen. Het bouwen van de motor doen we ook op het terrein van de TU", zegt teamleider Texas van Leeuwenstein.
We doen het voor u Het team bouwt niet één maar twee motoren voor deze race. Innovaties ontwikkeld voor deze motoren, om de wedstrijd te kunnen volbrengen zonder gebruik te maken van fossiele brandstoffen, zien we mogelijk over jaren weer terug in bijvoorbeeld onze eigen elektrische auto. "We willen ook bewijzen dat de door ons ontwikkelde motor de race aankan op accu's en dat hij eventueel ook in productie kan worden genomen."
De routeDe '80 Days Around The World' start in Europa om daarna koers te zetten naar het Midden-Oosten. Daarna volgen India, een oversteek over de oceaan richting Noord-Amerika om tachtig dagen later weer te finishen in Europa. Wie de diverse etappes in zijn klasse als snelste aflegt, is de winnaar van de eerste race in tachtig dagen rond de wereld zonder gebruik te maken van fossiele brandstof.